Colourbox
Colourbox
25.05.2018 kl. 14.30

Omegnsborgmester om roadpricingplaner i København: De tørrer regningen af på os andre

Et flertal i Københavns Borgerrepræsentation vil bede staten om lov til at indføre betalingsveje i hovedstadskommunen. De tørrer regningen for vækst af på os andre, siger Herlev-borgmester.

Alternativet i København foreslår, at hovedstaden indfører betalingsveje i byen. Et flertal bakker op om planerne, men prisen for det tiltag vil ende i nabokommunerne, siger borgmester i Herlev Kommune, Thomas Gyldal Petersen (S).

– Jeg troede, den tid var forbi, hvor København træffer ensidige beslutninger, som påfører nabokommunerne en række gener, siger Thomas Gyldal Petersen.

Alternativet har roadpricing-forslaget på dagsordenen til næste møde i Borgerrepræsentationen, og ifølge Berlingske er der opbakning fra et flertal af partierne i København.

Hvis København får lov til at indføre betalingsveje, vil det betyde, at københavnere, erhvervsdrivende og private fra andre kommuner, der besøger hovedstaden i bil, vil skulle betale for det. Tiltaget skal forsøge at dæmme op for den massive trængsel, der er på de københavnske veje.

LÆS OGSÅ Struer dropper også p-vagter efter regeringsindgreb

Må ligge som de har redt

Ifølge Trængselskommissionen, der blev nedsat af regeringen i 2012 og i 2013 fremlagde en strategi for hovedstadens trafik, vil antallet af spildte timer i trafikken stige til 18 millioner i 2025, ligesom antallet af privatejede biler i København siden 2010 er vokset med 16.000.

Men København ligger, som de har redt, og bør ikke lade omegnskommunerne betale for den massive vækst i hovedstaden, mener Thomas Gyldal Petersen.

– København bygger boliger, og der bliver skabt flere arbejdspladser. Den vækst vil man gerne have i København. Men bagsiden af væksten er, at det skaber trængsel på vejene, og den pris er de ikke villige til at betale. I stedet vil de tørre den af på omegnskommunerne, hvis borgere skal køre uden om betalingsveje, og det vil påføre omegnskommunerne et kæmpe problem med at skaffe plads til de pendlere, der vil parkere bilen hos os, inden de kører ind i København, siger Thomas Gyldal Petersen.

Han peger på, at det virker som en gentagelse af diskussionen om betalingsringen, som S og SF foreslog frem mod folketingsvalget i 2011. Den faldt til jorden efter massiv modstand fra blandt andre omegnskommunerne.

LÆS OGSÅ Byråd vedtog klimapolitik - og fløj på studietur bagefter

– Jeg troede, at folk havde lært lektien af diskussionen om betalingsringen. Alternativet er nye og var ikke en del af diskussionen dengang, så de er måske undskyldt. Men jeg håber, at historien om opbakningen fra de andre partier er en misforståelse, siger Thomas Gyldal Petersen og fortsætter:

– Det er bedrøvende, at vi skal genopføre den meget opslidende diskussion, vi havde om betalingsringen, og det her må ikke få gang på jord. Vi må insistere på, at København tager hovedstadsrollen på sig og selv bærer konsekvenserne af den udvikling, de sætter rammerne for. Ellers må de jo stoppe boligbyggeriet i København.

Betaling er fremtiden

Mere forsonlige toner er der fra en anden borgmester i hovedstadsområdet. Steen Christiansen (S), der er borgmester i Albertslund, mener, at betaling på sigt er den rigtige løsning.

– Vi kommer til at skulle betale for vores kørselsforbrug, så det er egentlig mere et spørgsmål om at finde den rigtige økonomiske og teknologiske løsning, siger Steen Christiansen.

LÆS OGSÅ Dyrere parkering for københavnerne

Han deler ikke Herlev-bekymringen om, at naboborgere kommer til at betale regningen for København. Planerne om en løsning kun for København er nemlig urealistiske.

– Man kan ikke bare finde en løsning for København K. Man bliver nødt til at finde en samlet løsning for hele hovedstadsområdet, og dybest set bør det her være en national dagsorden. Så der er lang vej igen. Og diskussionen skal jo starte et sted, siger Albertslund-borgmesteren.

Borgerrepræsentationen i København skal behandle Alternativets forslag på næste møde den 31. maj.

Forslaget lyder på at bede Folketinget om lov til at indføre betalingsveje. Hvis den ikke går, så vil Alternativet have Københavns Kommune til at bede om lov til at forsøge sig med betalingsveje.

Du kan læse hele Alternativets forslag på Københavns Kommunes hjemmeside. jki@kl.dk

Kommenter denne artikel

Skriv kommentar
Svar på dette indlæg: Omegnsborgmester om roadpricingplaner i København: De tørrer regningen af på os andre Felter med * skal udfyldes
 
Se flere kommentarer

Skriv hvad du søger