De digitale indfødte har svært ved at finde vej til det offentlige
Modelfoto: Colourbox
Modelfoto: Colourbox
03.05.2018 kl. 09.12

De digitale indfødte har svært ved at finde vej til det offentlige

De digitale indfødte, unge under 21, har svært ved at kommunikere med det offentlige. Faktisk er andelen, der har brug for hjælp, lige så stor som blandt de ældre. Det er dog ikke det digitale, der volder de unge problemer.
tekst Tom Ekeroth

De unge under 21 år er mest på nettet, og de føler i højere grad end ældre aldersgrupper, at deres it-færdigheder gør dem rustet til at bruge internettet. Samtidig er andelen af de unge, der har brug for hjælp, når de kommunikerer digitalt med det offentlige, lige så stor, som andelen af de ældre. De unges vanskeligheder skyldes dog sjældent, at kommunikationen er digital. Det skriver Danmarks Statistiks magasin Bag Tallene.

Flere end ni ud af ti af de 15-20-årige er på internettet flere gange dagligt, og en omtrent lige så stor andel mener selv, at deres it-færdigheder i høj eller nogen grad gør dem rustet til at bruge internettet. Alligevel svarer 41 procent af de unge, der har brugt en digital selvbetjeningsløsning til det offentlige, ja til, at de nogle gange har brug for hjælp til kommunikationen.

Dermed ligger de unge på niveau med de ældre (65-89 år), hvor 40 procent har behov for hjælp. Blandt resten af befolkning (21-64 år) har blot 18 procent nogle gange behov for hjælp.

For de unge er det svære ved kommunikationen dog sjældent, at den foregår digitalt. Under en fjerdedel af de 15-20-årige, der har svært ved at kommunikere med det offentlige, har problemer med det digitale. For de ældre er det derimod i høj grad det digitale, der volder problemer, viser Danmarks Statistiks publikation, It-anvendelse i befolkningen 2017.

LÆS OGSÅ Kommune stopper samarbejde med skolesundhed.dk

Ikke vigtigt for de unge

Paradokset mellem den store andel unge, der har brug for hjælp, og de unges selvopfattede it-færdigheder kan også hænge sammen med de unges motivation til at være på nettet. 72 procent af de ældre over 64 år og 77 procent at resten af befolkningen (21-64 år) mener, at interaktion med myndigheder og virksomheder er vigtigt for deres tilstedeværelse på internettet. Det gælder kun for 31 procent af de unge under 21 år.

De unge prioriterer i stedet kontakt med dem, de kender, og adgang til underholdning højere end de andre grupper.

Samtidig bruger kun halvdelen af de unge digital selvbetjening i forhold til det offentlige. I hele befolkningen har to tredjedele indsendt oplysninger gennem digital selvbetjening. De ældre over 64 år ligger på niveau med de unge.

– Undersøgelsen her synliggør, at de unge hverken er mere motiverede eller dygtigere til at kommunikere med det offentlige end andre aldersgrupper, selvom kommunikationen foregår på deres digitale hjemmebane, siger Agnes Tassy, specialkonsulent, Danmarks Statistik.

LÆS OGSÅ Myndigheder bruger digital post for lidt
FOR ABONNENTER

I Danmark er der indført obligatorisk digital selvbetjening. Når man fylder 15 år, er man som borger i Danmark forpligtet til at kommunikere digitalt med det offentlige via Digital Post. Som 15-årig skal man således stifte bekendtskab med brugen af NemID, e-Boks og Digital Post. tek@kl.dk 

Kommenter denne artikel

Skriv kommentar
Svar på dette indlæg: De digitale indfødte har svært ved at finde vej til det offentlige Felter med * skal udfyldes
 
Se flere kommentarer

Skriv hvad du søger