Den forsigtige optimist og pessimisten. Pædagogisk Konsulent Rikke Egeberg tror på den digitale udvikling af folkeskolen, mens forsker Alexander von Oetinger gerne vil trække i nødbremsen. Foto: Thomas Kokholm Nielsen
Den forsigtige optimist og pessimisten. Pædagogisk Konsulent Rikke Egeberg tror på den digitale udvikling af folkeskolen, mens forsker Alexander von Oetinger gerne vil trække i nødbremsen. Foto: Thomas Kokholm Nielsen
16.06.2018 kl. 16.21
FM18

Stikker digitaliseringen af med folkeskolen?

Digitalisering ødelægger læringen, mener forsker. Nej, mener læringskonsulenten. De digitale læringsmidler er inde i en ny udvikling, men skal bruges og indkøbes med omtanke. Lærerne og kommunerne mangler viden.

Der er dem, der mener, at digitaliseringen af folkeskolen er gået for vidt. Den hjælper ikke indlæringen. Alexander von Oetinger, prorektor på UC Syd, er en af kritikkerne og stiller op til debat hos Danmarks Lærerforening på Folkemødet.

– Det digitale er ren gift for børn, der skal lære at regne, læse og skrive. Det digitale er tempo, tempo, tempo. Læring kræver langsomhed. Det handler om at være tilstede i tid, sted og krop. Kroppen er meget vigtig. Det digitale er antikropsligt. Et barn skal skrive ”mor” i tre uger for at lære det, siger Alexander von Oetinger, prorektor på UC Syd.

Han tegner i luften og siger ”mor” meget langsomt flere gange.

Skriv hvad du søger