Foto: Colourbox
Foto: Colourbox
18.01.2018 kl. 12.14

Lær for Livet giver anbragte børn selvtillid og bedre faglighed

Egmontfonden har siden 2013 hjulpet anbragte børn og unge gennem et seksårigt læringsprogram kaldet Lær for Livet. En ny rundspørge blandt de 41 kommuner, der er med i samarbejdet, viser, at programmet gør en forskel.

Anbragte børn klarer sig generelt dårligere i skolen, og langt færre af dem gennemfører en ungdomsuddannelse end deres jævnaldrende. Men Egmontfondens landsdækkende, seksårige læringsprogram, Lær for Livet, som bliver ført i tæt samarbejde med 41 af landets kommuner, ser ud til at gøre en stor forskel for anbragte unges faglighed – og selvtillid.

En ny rundspørge blandt sagsbehandlere i de 41 medvirkende kommuner viser, at 88 procent af dem oplever, at Lær for Livet bidrager positivt til børnenes faglige udvikling. 87 procent oplever, at børnenes personlige og sociale udvikling går i en bedre retning, og 87 procent oplever, at programmet styrker de anbragte børns motivation og læringslyst.

Helsingør er en af de 41 samarbejdskommuner, som er glade for forløbet.

− Vi er rigtige glade for samarbejdet med Lær for Livet. Deres arbejder understøtter netop, hvor vigtig læring er for at bryde den social arv blandt anbragte børn. Dertil kommer, at læringsprogrammet giver børnene en følelse af, at de er gode nok, som de er, hvilket også er vigtigt, da anbragte børn ofte døjer med lavt selvværd, siger Kirsten Carlsbæk, familiekonsulent i Helsingør Kommune.

LÆS OGSÅ Aarhus Kommune stopper samarbejdet med institution for anbragte børn

Man kender ikke den langsigtede effekt af Lær for Livet endnu, men Epinion har foretaget en undersøgelse blandt 170 børn, der har været en del af programmet i et til fire år. Her svarer to ud af tre børn, at de er blevet bedre i skolen, og syv ud af ti har fået mere selvtillid.

Stiller krav

Lær for Livet optager hvert år omkring 100 nye anbragte børn i alderen 9 til 13 år. De følger så programmet i seks år. Programmet består af otte Learning Camps som er intense læringsforløb, de får hver tilknyttet en personlig mentor, der følger dem hele forløbet, og så er der fokus på brobygning mellem skolen, hjemmet og hverdagen. Det hele skal skabe et helhedsorienteret skub i den rigtige retning for hvert enkelt barn, hvor læring er i højsædet, fortæller Illa Westrup Stephensen, direktør for Lær for Livet.

− Selvom mange af vores Learning Kids har sociale udfordringer, så stiller vi krav til dem. Vi ved fra forskning at børnenes faglige præstationer i høj grad afhænger af, hvilke forventninger de mødes med. Vi gør dem faktisk en bjørnetjeneste, hvis ikke vi stiller krav og har forventninger til børnene og deres skolegang, siger hun.

Det oplever de også som en fordel ude i kommunerne, fortæller Jeppe Abildtrup, Afdelingsleder i Børnerådgivningen i Horsens Kommune, der er endnu en samarbejdspartner på forløbet:

LÆS OGSÅ Hørsholms borgmester opfordrer S til at gøre Sjælsmark-børns trivsel uafhængig af kommunes tilsyn

− Vi oplever, at børnene får en anderledes og positiv oplevelse af, hvad det vil sige at gå i skole, men i særdeleshed rykker børnene sig fagligt, siger hun. amgo@kl.dk 

Kommenter denne artikel

Skriv kommentar
Svar på dette indlæg: Lær for Livet giver anbragte børn selvtillid og bedre faglighed Felter med * skal udfyldes
 
Se flere kommentarer

Skriv hvad du søger