Foto: Colourbox
Foto: Colourbox
11.01.2018 kl. 15.17

Der er gang i den teknologiske ældrepleje

På landsplan er der nu flere end 1.000 velfærdsteknologiske projekter skudt i gang. En ny undersøgelse fra FOA viser, at de ansatte er glade for de nye teknologier. Men man skal passe på, at teknologien ikke helt fjerner den menneskelige kontakt, så udsatte ældre bliver ensomme.

Sensorer i gulvet, der giver lyd, hvis beboere falder. Sensorer i bleer og senge, der sender direkte besked til medarbejderne om, at en patient enten har våd ble eller er i risiko for at udvikle liggesår. Digitale genoptræningsprogrammer, så patienter kan følge et træningsprogram på computeren hjemme i egen stue.

Teknologien på velfærdsområdet er i udvikling, og en ny KL opgørelse blandt 84 kommuner viser, at der er sat over 1.000 forskellige velfærdsteknologiske projekter i gang på landsplan. Opgørelsen viser, at der fortsat er stort potentiale for at udbrede kommunernes erfaringer til flere, og at kommunerne gerne vil intensivere på området.

En ny undersøgelse fra FOA viser, at 84 procent af de ansatte mener, at velfærdsteknologi har en positiv betydning for deres kontakt til borgerne.

− Der er ingen tvivl om, at mange af de ansatte i ældreplejen var skeptiske, da politikerne for nogle år siden tale om, at indførelsen af robotstøvsugere kunne spare arbejdskraft. I dag oplever en stor del af vores medlemmer, at mange af de nye hjælpemidler giver borgerne en højere livskvalitet, siger sektorformand i FOA og medlem af Det Etiske Råd, Karen Stæhr, til Kristeligt Dagblad.

LÆS OGSÅ Odense skal løse gåden om unges mistrivsel

− Men der er også en bagside ved udviklingen. Vi kan risikere at efterlade mennesker i ensomhed, når vi indbygger sensorer til overvågningen, træningen foregår foran en skærm, og toilettet har indbygget sensorer, der afslører blod i urinen. Risikoen er, at ældre mennesker på grund af teknologien mister kontakten til andre. Teknologien kan hjælpe os, men den kan ikke erstatte, at der kommer et menneske ud til de borgere, der har brug for hjælp, afslutter hun.

I FOA's undersøgelse svarer 46 procent, at de er nervøse for, at de nye teknologiske hjælpemidler vil føre til, at der er behov for færre ansatte. Men frygten for, at miste job eller at borgerne bliver efterladt isolerede, er ikke nødvendig, mener programchef for digitale projekter på social- og ældreområdet i KL, Gitte Duelund Jensen.

− Det store problem fremover bliver at rekruttere medarbejdere til ældreplejen. Derudover er der ingen tvivl om, at de nye teknologier vil give rigtig god mening for en gruppe borgere, der ser en kæmpe nytte i at klare sig selv. Men for andre, der ikke er gode til at bruge de nye teknologier, gør de nye løsninger måske slet ingen nytte, og i de tilfælde er teknologien ikke nogen god idé. Den dimension skal kommunerne selvfølgelig interesserer sig for, siger hun til Kristeligt Dagblad. amgo@kl.dk 

Følg med på det velfærdsteknologiske landkort, hvor der bliver delt erfaringer, og hvor man kan se, hvor de forskellige teknologier er i brug, mm.

LÆS OGSÅ Telefonindustri vil blande sig i ældreplejen

Kommenter denne artikel

Skriv kommentar
Svar på dette indlæg: Der er gang i den teknologiske ældrepleje Felter med * skal udfyldes
 
Se flere kommentarer

Skriv hvad du søger