Arkivfoto
Arkivfoto
10.01.2018 kl. 12.06

Kommunerne har svært ved at udbyde velfærdsopgaver

70 procent af kommunaldirektørerne oplever, at det er sværere at udbyde opgaverne på velfærdsområdet end det tekniske. Der er behov for innovation, udvikling og samarbejde, hvis udfordringen skal løses.

Når kommunerne får private til at løse opgaverne på det tekniske område, oplever de både økonomiske gevinster og få barrierer. Men når det gælder velfærdsområdet, bliver tingene straks sværere.

Det viser en ny undersøgelse fra Momentum blandt kommunaldirektørerne. Her svarer 70 procent, at der er større barrierer i samarbejdet med private leverandører på velfærdsområdet sammenlignet med det tekniske område. Der er behov for, at kommunerne og de private leverandører samarbejder om at udvikle innovative løsninger, hvis barriererne skal overvindes.

En af barriererne er, at det er lettere at lave specifikke krav og måle succesraten på det tekniske område end på velfærd.

− Det kan selvfølgelig være irriterende ikke at få samlet husholdningsaffald i en uge, men det har ikke de samme konsekvenser, som hvis fru Hansen ikke får hjælp til at komme op af sengen om morgenen. Desuden viser forskningen ret entydigt, at der i gennemsnit er større effekter på de tekniske områder end på velfærdsområderne, siger Ole Helby Petersen, leder af Center for forskning i offentligt-privat samspil og professor på Roskilde Universitet, til Momentum.

LÆS OGSÅ SF: 40 års besparelser på børnene må stoppe nu
FOR ABONNENTER

Undersøgelsen viser yderligere, at kommunaldirektørerne mener, at det er sværere at udbyde på velfærdsområdet på grund af risikoen for konkurser, egne og andre kommunernes knap så gode erfaringer, et umodent leverandørmarked samt usikkerhed om gevinsterne.

Behov for innovativt samarbejde

Hvis det skal blive nemmere at udbyde opgaverne på velfærdsområdet, er der behov for nytænkning. Men i undersøgelsen svarer kun 13 procent af kommunaldirektørerne, at de i stort eller meget stort omfang oplever, at de private leverandører kan stå for mere innovative løsninger, end kommunen selv ville være i stand til. Derfor mener Ole Helby Petersen, at der skal tænkes nyt i forhold til relationen mellem kommunerne og leverandørerne, så det ikke blot er en bestiller-leverandørrelation, men i stedet et samarbejde.

− Hvis man vil gøre noget ved det, så skal man arbejde med at få innovation og udvikling mere ind i aftalerne. Gribskov Kommune har eksempelvis forsøgt at gøre det i deres store velfærdsudbud. Her går en lille del af de privates overskud tilbage til en pulje, som de private virksomheder skal bruge på udviklingsopgaver. Hvis ikke de gør det, falder pengene tilbage til kommunen. Det er en klog udvikling, fordi man derved får mere ud af relationen end kun at levere et eller andet for en vis mængde penge, siger han til Momentum.

Den holdning deler DI's branchedirektør Jakob Scharff.

LÆS OGSÅ Kommuner afventer minimumsnormeringer fra Christiansborg
FOR ABONNENTER

− Man skal være indstillet på, at hvis man vil nogle reelle partnerskaber, hvor private leverandører bliver inviteret ind til at udvikle og optimere en opgave over en periode, så kræver det, at man ikke fra starten går ud med et ekstremt hårdt prisfokus. Innovation og udvikling er vigtigt at få bygget ind i udbudsmodellerne fra starten, siger han til Momentum. amgo@kl.dk 

Kommenter denne artikel

Skriv kommentar
Svar på dette indlæg: Kommunerne har svært ved at udbyde velfærdsopgaver Felter med * skal udfyldes
 
Se flere kommentarer

Skriv hvad du søger