Foto: Colourbox
Foto: Colourbox
03.01.2018 kl. 09.54

Den Digitale Hotline udvider med seks nye kommuner

Fra i går kunne Den Digitale Hotline hjælpe endnu flere borgere. Fra årsskiftet indgik seks sjællandske kommuner i det virtuelle kontaktcenter.
tekst Tom Ekeroth

Egedal, Roskilde, Halsnæs, Furesø, Fredensborg og Holbæk bliver en del af det tværkommunale samarbejde Den Digitale Hotline – i daglig tale DDH. Dermed består DDH nu af 36 kommuner fra alle landets regioner med undtagelse af Syddanmark.

For borgerne i de nye kommuner, såvel som i de kommuner, der indtil nu har samarbejdet om DDH, betyder samarbejdet en større tilgængelighed, da borgerne kan ringe og få hjælp ud over almindelig åbningstid. For kommunerne er udvidelsen af DDH en styrkelse af det kommunale samarbejde om at servicere borgere per telefon og dermed lig med større effektivitet og bedre udnyttelse af ressourcerne. På Den Digitale Hotline kan borgerne få hjælp til digital selvbetjening og generel vejledning mandag til torsdag 8-20, fredag 8-16 og søndag 16-20.

De seks sjællandske kommuner, der indgår i samarbejdet, har siden 2014 haft et lignende tilbud under Hotline Sjælland. De nye kommuner byder derfor ind med stor faglig viden i samarbejdet om Den Digitale Hotline og med et team af dygtige og erfarne medarbejdere, der er vant til at straksafklare og hjælpe borgerne så langt som muligt.

Ved at indgå i et samarbejde med de jyske kommuner, opnås en større tilgængelighed for borgerne i det meste af Danmark. De seks sjællandske kommuner ser derfor et stort udviklingspotentiale i Den Digitale Hotline.

LÆS OGSÅ Leder: Digital service er god service

– Vi glæder os rigtig meget til samarbejdet med de midt- og nordjyske kommuner i DDH. Et samarbejde, der først og fremmest åbner for, at vores borgere kan få hjælp til selvbetjening i endnu flere timer, men også vil medvirke til at styrke udviklingen af indholdet i hotline-tilbuddet og bidrage til spændende arbejdspladser i vores kontaktcenter, siger kommunaldirektør i Holbæk Kommune, Rasmus Søren Bjerregaard.

Også de nuværende kommuner ser frem til samarbejdet. Blandt andre Aarhus Kommune, som var blandt initiativtagerne til DDH i 2012

– Siden 2012 har samarbejdet om DDH inkluderet flere og flere kommuner. Den Digitale Hotline er i dag et professionelt virtuelt kontaktcenter med en åbningstid på 60 timer ugentligt. Højt kvalificerede medarbejdere har i løbet af 2017 vejledt mere end 150.000 borgere – og ved at vi nu bliver yderligere seks kommuner i samarbejdet, ser vi frem til fortsat at kunne styrke det kommunale samarbejde, siger stadsdirektør i Aarhus Kommune, Niels Højberg. tek@kl.dk 

Kommenter denne artikel

Skriv kommentar
Svar på dette indlæg: Den Digitale Hotline udvider med seks nye kommuner Felter med * skal udfyldes
 
Se flere kommentarer

Skriv hvad du søger