Foto: Aalborg Kommune
Foto: Aalborg Kommune
17.12.2018 kl. 11.00

Bedre resultater for udsatte børn

Det går den rigtige vej med at vende udviklingen i forhold til udsatte børn samt børn med særlige behov i Aalborg Kommune.
tekst Tom Ekeroth

En midtvejs-evaluering af den strategi for børn, unge og familier, som skoleforvaltningen og familie-og beskæftigelsesforvaltningen i Aalborg søsatte sammen i 2016, viser at det går den rigtige vej.

Strategien går blandt andet ud på at gribe ind tidligere og iværksætte flere forebyggende tiltag, og derfor måler man for eksempel dens succes på, hvor mange børn der skoleudsættes, hvor mange der har brug for specialtilbud eller ekstra støtte i daginstitutionerne, hvor mange der har udviklet sig så meget, at de kan nøjes med et mindre indgribende tilbud end det, de oprindeligt blev visiteret til, hvordan de klarer sig fagligt, hvor mange der får en ungdomsuddannelse, og hvor stort fraværet på kommunens skoler er. Det skriver Nordjyske Stiftstidende

Rådmand Mai-Britt Iversen (S), glæder sig over udviklingen:

– Der er jo tale om et langt sejt træk, så det er ikke en udvikling, vi får vendt lige med det samme. Men der er alligevel en række positive træk, for det er for eksempel lykkedes os at nedbringe antallet af underretninger om børn og unge, der ikke har det godt. Og selvom det selvfølgelig ikke skal være sådan, at man ikke må henvende sig, hvis man har en konkret bekymring, er det trods alt et tegn på, at der er færre børn, der mistrives, siger hun.

LÆS OGSÅ Kriminaliteten falder blandt børn i ghettoer

Rådmanden er også glad for, at det nu ser ud til, at der bliver sat ind tidligere med råd hjælp og vejledning, så man undgår, at sagerne er gået så meget i hårdknude, at der ikke er andre muligheder end at anbringe barnet eller den unge udenfor hjemmet.

– Det handler om at forebygge og samarbejde med familien, for så kan det måske udvikle sig så positivt, at der er brug for en mindre indgribende indsats, forklarer Mai-Britt Iversen (S).

Hun indrømmer gerne, at der også er områder, hvor strategien ikke virker helt så godt.

– Det ser for eksempel ud til, at der er flere, der ikke opnår karakteren 02 i dansk og matematik ved folkeskolens afgangsprøve. Og det er selvfølgelig noget, vi skal arbejde videre med – ligesom der også fortsat skal være opmærksomhed på, at alle får det tilbud og den hjælp, de har brug for, siger Mai-Britt Iversen til Nordjyske Stiftstidende. tek@kl.dk  

LÆS OGSÅ Esbjerg tilslutter sig netværk, som løfter indsatsen for små børn

Fakta

Strategien gælder både børn med særlige behov -for eksempel adhd, angst, autisme og lignende -samt udsatte børn og unge og deres familier.

Den bygger på et udspil fra Kommunernes Landsforening , som hedder De udsatte børn -fremtiden er deres, og den er resultatet af et samarbejde mellem familie-og beskæftigelsesforvaltningen og skoleforvaltningen.

Kommenter denne artikel

Skriv kommentar
Svar på dette indlæg: Bedre resultater for udsatte børn Felter med * skal udfyldes
 
Se flere kommentarer

Skriv hvad du søger