Region Midtjylland skal spare 60 millioner kroner på busdriften og vil derfor nedlægge en række ruter. Foto: Colourbox
Region Midtjylland skal spare 60 millioner kroner på busdriften og vil derfor nedlægge en række ruter. Foto: Colourbox
07.12.2018 kl. 09.01

Kommuner får tid til at redde busruter

I Region Midtjylland får kommunerne nogle måneder til at redde de busruter, som regionen planlægger at nedlægge, men som kommunerne gerne vil beholde.

Region Midtjylland skal spare 60 millioner kroner på buskørsel fra foråret 2019, og det vil koste en række busruter livet.

Det har fået flere kommuner til at kritisere beslutningen, som betyder, at busdriften i deres kommune bliver ringere.

Nu får kommunerne en lille håndsrækning.

Region Midtjylland har besluttet at afsætte 15 millioner kroner til at udskyde besparelserne i nogle måneder, så kommunerne får mulighed for selv at afsætte penge og planlægge nye ruter som erstatning for de ruter, der bliver nedlagt.

LÆS OGSÅ Ikke i min baghave
FOR ABONNENTER

– Vi gennemfører i regionen en nødvendig besparelse ved at stoppe finansieringen af ruter, der ikke lever op til den regionale opgave. Men vi er alle selvfølgelig interesserede i at give kommunerne tid til at overtage ruter med den service, de ønsker. Derfor er jeg glad for, at vi kan give kommunerne lidt mere luft med en finansiering frem til en ny køreplan kan træde i kraft, siger formand for Region Midtjyllands Udvalg for Regional Udvikling, Jørgen Nørby (V).

Pengene, som giver kommunerne indtil 29. juni næste år til at tilrettelægge deres egen busdrift, kommer fra en kombination af en merindtægt fra Midttrafiks samarbejde med DSB, positiv udvikling på lufthavnsruten til Billund samt uventet mindre forbrug i Midttrafiks administration.

Nedlæggelser eller omlægning

Regionen og kommunerne har stødt hovederne sammen, fordi regionen skal spare på de busruter, der kører på tværs af kommunerne i regionen. De har valgt at nedlægge ruter, som efter deres opfattelse de facto er kommunale ruter, fordi kun 10 til 15 procent af passagererne kører over en kommunegrænse.

– For langt de fleste ruter, vi nedlægger, ligger antallet af passagerer, der er med over kommunegrænsen, på under 10 til 15 procent. Dermed er der reelt tale om interne kommunale busruter. Vi har også ruter, der ikke passerer en kommunegrænse. Og der vil de fleste nok sige: Hvad har det med regionen at gøre? Det her er en harmonisering, der skulle have været foretaget for mange år siden, har Jørgen Nørby sagt for nylig til Nyhedsmagasinet Danske Kommuner

LÆS OGSÅ Minister trygler kommuner om at bruge penge
FOR ABONNENTER

Kommunernes ønsker til regionens busdrift harmonerer dog ikke med nedskæringerne.

Kommunerne har foreslået, at regionerne, i stedet for helt at nedlægge ruter, omlægger ruter eller nedsætter antallet af afgange på ruterne. På den måde vil der kunne fastholdes flere ruter, som dog ikke vil køre så ofte.

Den diskussion og kommunernes egen planlægning af den lokale busdrift får de nu knap tre måneder mere til at komme i mål med.

Pengene skal formelt afsættes på Midtjyllands regionsråds møde den 18. december. jki@kl.dk 

LÆS OGSÅ Erhvervshus Nordjylland har fundet sin formand

Kommenter denne artikel

Skriv kommentar
Svar på dette indlæg: Kommuner får tid til at redde busruter Felter med * skal udfyldes
 
Se flere kommentarer

Skriv hvad du søger