Som led i projektet etableres der legelaboratorier – ”Play Labs” – på alle Professionshøjskoler. Foto: Lego Fonden
Som led i projektet etableres der legelaboratorier – ”Play Labs” – på alle Professionshøjskoler. Foto: Lego Fonden
28.08.2018 kl. 12.19

Lego putter millioner i projekt om leg i dagtilbud og skoler

Lego Fonden giver 57 millioner kroner til et nyt projekt med fokus på børns leg i dagtilbud og skole, som professionshøjskolerne står for.

De danske professionshøjskoler og LEGO Fonden har netop indgået et partnerskab med en fælles ambition om at udvikle en ny forståelse af læring på legens præmisser for børn mellem 0-15 år.

Playful Learning er et nyt femårigt udviklingsprogram. Udgangspunktet er, at børns leg er værdifuld og vigtig for deres udvikling og læring. Samarbejdet skal gøre pædagog- og lærerstuderende endnu bedre til at anvende en legende tilgang til børns udvikling og læring.

LEGO Fonden har doneret 57 millioner kroner til programmet og bidrager endvidere med viden og erfaringer fra andre steder i verden, hvor Fonden er involveret i tilsvarende projekter.

De danske professionshøjskoler vil i partnerskabet med LEGO fonden afprøve og eksperimentere samt udvikle nye ideer med betydning for den pædagogiske praksis i skoler og i dagtilbud.

LÆS OGSÅ 48.000 unge står uden job og uddannelse

Lege laboratorier

Som led i projektet etableres der fysiske ”Play Labs” på alle Professionshøjskoler. Disse legelaboratorier bliver den synlige ramme for programmet, hvor både undervisere og studerende får mulighed for at eksperimentere og udvikle nye kompetencer i forhold til en legende pædagogisk praksis.

– Der er heldigvis i dag kommet et skarpere blik på betydningen af børns leg og kreativitet i skoler, dag- og fritidsinstitutioner. Vi har derfor brug for at genopfinde og forny legen i de pædagogiske traditioner. Vi glæder os afsindigt til at komme i gang med programmet, siger rektor på Københavns Professionshøjskole Stefan Hermann, der også er formand for Danske Professionshøjskoler.

Internationalt udsyn

LEGO Fonden venter sig meget af samarbejdet og ser også frem til at kunne bidrage med erfaringerne fra lignende projekter andre steder i verden.

– Barndom og leg går hånd i hånd. Lige fra fødslen er børn udstyret med en naturlig evne til at lære om verden gennem leg, men legen mangler at blive anerkendt for sin afgørende og kritiske rolle for børns læring og udvikling.

LÆS OGSÅ Læreruddannelsen er forbedret, men for uambitiøs

Derfor er det afgørende, at vi gentænker legens værdi og fantastisk, at vi med dette projekt kan være med til at lade den faglige udvikling gå hånd i hånd med legen og derigennem udvikle en fælles faglig tradition på tværs af de mange gode tilbud, vi har til børn i Danmark, siger Kasper Ottosson Kanstrup, Vice President i Lego Fonden. tkn@kl.dk 

Kommenter denne artikel

Skriv kommentar
Svar på dette indlæg: Lego putter millioner i projekt om leg i dagtilbud og skoler Felter med * skal udfyldes
 
Se flere kommentarer

Skriv hvad du søger