Foto: Thomas Kokholm Nielsen
Foto: Thomas Kokholm Nielsen
22.08.2018 kl. 11.14

Boligsociale indsatser virker

Mange boligsociale projekter rettet mod unge i landets udsatte boligområder virker. Det viser en undersøgelse af fire års indsats.

Boligsociale indsatser kan motivere og skabe positive forandringer hos børn, unge og voksne og give dem sociale og faglige kompetencer til at komme videre i uddannelsessystemet og i job. Det vurderer kommunale medarbejdere og frivillige i en ny undersøgelse af boligsociale indsatser, som VIVE, Rambøll og Naboskaber har lavet for Landsbyggefonden.

Landsbyggefonden har fra 2011 til 2014 uddelt 1,76 milliarder kroner til udsatte boligområder. Pengene er gået til huslejestøtte og boligsociale indsatser som job- og uddannelsesvejledning, mentorforløb, hjælp til at få fritids- og lommepengejob, brandkadet-træning og iværksætteri. Det er de indsatser, som VIVE-forskerne har gransket.

Og forskerne kan blandt andet konkludere, at unge, der deltager i lommepengeprojekter eller får hjælp til at finde et fritidsjob, oftere end andre unge får fat i et fritidsjob og samtidig er bedre til at holde fast i fritidsjobbet i året efter indsatsen.

Lommepengeprojekterne kan for eksempel være, at store børn i boligområdet passer de mindre børn, så forældrene kan gå til beboermøder, mens fritidsjobindsatsen handler om at få hjælp til at skrive CV og få træning i at gå til jobsamtale.

LÆS OGSÅ Aftale på plads: Gellerup skal rive 600 boliger ned

– Det er ikke altid, at opgaverne bliver lønnet i penge; det kan også være at få en oplevelse til gengæld. Det er blot tiltag, der skal vise, at lægger du en arbejdsindsats, får du noget igen. Det er godt at lære, og det er en erfaring, som børn og unge tager med sig videre i deres skolegang og ungdom, siger VIVE-forsker Gunvor Christensen, der har stået i spidsen for undersøgelsen.

Evalueringen af Landsbyggefondens milliarduddelinger startede i 2014 og slutter i 2020. jki@kl.dk 

Om VIVE-undersøgelsen

Datagrundlaget består i registerdata, der beskriver karakteristika ved børn og unge og deres udvikling i forhold til skole og uddannelse fra 2004 og frem, spørgeskemadata til 103 centrale aktører, der arbejder med skole og uddannelse og det boligsociale område, samt kvalitative data fra interview med 42 boligsociale projektledere og medarbejdere, 40 samarbejdspartnere og 62 beboere, der deltager i boligsociale aktiviteter, der har fokus på skole og uddannelse.

Kommenter denne artikel

Skriv kommentar
Svar på dette indlæg: Boligsociale indsatser virker Felter med * skal udfyldes
 
Se flere kommentarer

Skriv hvad du søger