Foto: Colourbox
Foto: Colourbox
13.09.2017 kl. 08.47

Kommunernes information til it-svage borgere halter

Kommunerne skal blive bedre til at fortælle borgerne om deres muligheder for at få hjælp eller blive undtaget fra digital selvbetjening, viser ny undersøgelse fra Institut for Menneskerettigheder.
tekst Tom Ekeroth

Skal en borger søge om boligstøtte, tabt arbejdsfortjeneste eller sygedagpenge, sker det med digital selvbetjening på kommunens hjemmeside eller på Borger.dk. Men ikke alle borgere har mulighed for eller evnerne til at kommunikere digitalt, og de skal derfor have hjælp eller kunne blive undtaget for digital selvbetjening.

Det kniber dog for mange kommuner at informere borgerne godt nok om de muligheder. Det viser en ny undersøgelse fra Institut for Menneskerettigheder.

– Generelt gør kommunerne en god indsats for at informere og hjælpe borgerne med den digitale kommunikation, men de er ikke gode nok til at nå ud til it-svage borgere. Er du ikke i stand til at bruge den digitale selvbetjening, kan du blive undtaget eller få en anden til at hjælpe dig ved at lave en fuldmagt, men det er langt fra alle kommuner, der informerer om det, siger seniorforsker Anette Faye Jacobsen, som står bag undersøgelsen.

Undersøgelsen bygger på spørgeskemaer sendt til kommunaldirektører, borgere med sociale sager i deres kommune, kommunale borgerrådgivere og de kommunale ældre-, handicap-, udsatte- og integrationsråd.

LÆS OGSÅ Københavns Kommune vil være digital frontløber

Der er meget stor forskel på, hvor mange varige undtagelser fra digital selvbetjening kommunerne giver til de it-svage borgere. Mens en kommune har givet 7.000 undtagelser, har en række andre kommuner ikke givet en eneste.

– Det virker problematisk, fordi det er helt afgørende, at borgerne ikke presses til en digital kommunikationsform, som bliver en barriere for, at de får deres rettigheder opfyldt, siger Anette Faye Jacobsen og tilføjer, at under halvdelen af kommunerne har fået indarbejdet de nødvendige standarder for handicaptilgængelighed på deres hjemmesider. Det gør det endnu sværere for blandt andre svagtseende at bruge kommunens hjemmeside.

Hvis en borger ikke kan forstå eller ikke kan bruge den digitale selvbetjening, risikerer han eller hun at gå glip af ydelser, som han eller hun har ret til. De it-svage borgere er typisk grupper, som ældre mennesker med handicap eller personer med dårlige danskkundskaber.

– Når særlige grupper hægtes af kommunikationen med det offentlige, kan det få alvorlige konsekvenser for den enkelte. I praksis kan det betyde, at kommunen indirekte diskriminerer dem, der ikke selv er i stand til at forstå og bruge den digitale kommunikation, og det må ikke ske. Det er derfor kommunernes ansvar at nå ud med den rette information også til disse borgere, siger Anette Faye.

LÆS OGSÅ Nordsjælland i digitalt fællesskab
FOR ABONNENTER

I undersøgelsen har instituttet også set nærmere på, hvordan forskellige udsatte grupper inddrages i kommunernes udvikling af digitale systemer. Også på det område kan kommunerne gøre mere.

Især halter det med at inddrage etniske minoriteter og socialt udsatte, når kommunerne og Digitaliseringsstyrelsen tilrettelægger deres information og tilbud om hjælp og vejledning.

– De kommunale råd, der repræsenterer de it-svage grupper, fortæller os, at de meget gerne vil være med til at udvikle nogle tilbud, der er tilpasset de forskellige brugergrupper. Så det er et spørgsmål om, at kommunerne og Digitaliseringsstyrelsen gør en indsats for at få dem i tale, siger Anette Faye Jacobsen. tek@kl.dk 

Kommenter denne artikel

Skriv kommentar
Svar på dette indlæg: Kommunernes information til it-svage borgere halter Felter med * skal udfyldes
 
Se flere kommentarer

Skriv hvad du søger