13.09.2017 kl. 15.37

Innovation og teknologi på skoleskemaet i Rødovre

Som en nyskabelse indfører Rødovre Kommune faget Teknologi og Innovation i Folkeskolen. Det er resultat af en netop indgået budgetaftale.

Med en netop indgået budgetaftale foretager Rødovre Kommune en stor satsning på folkeskoleområdet. Der bliver indført et nyt fag i de lokale folkeskoler, som skal klæde børnene på til den rivende digitale udvikling, som foregår lige nu.

I budgettet er der sat penge af til et helt nyt fag, Teknologi og Innovation. Flere lande har allerede indført fag som programmering og computational thinking, blandt andet i England, Holland og Finland. Ifølge Rødovre Kommune er de den første kommune i Danmark, hvor alle klassetrin systematisk skal arbejde med teknologi og innovation. Fra 6. til 8. klasse får alle elever to dedikerede undervisningstimer hver uge. Der er afsat 1,1 million kroner til dedikerede lærerkræfter på skolerne og seks millioner kroner til et teknologisk værksted, kaldet Tek X, hvor eleverne kan eksperimentere med de nyeste digitale teknologier, for eksempel 3D-printere, virtual reality og droner.

– Teknologi og innovation er vigtige kompetencer for alle elever i fremtiden. Vi betragter den digitale udvikling som en selvstændig videnskab på linje med den humanistiske, naturfaglige og kreative – og programmering som et nyt sprog. Digitale færdigheder og digital dannelse bliver helt afgørende, hvis man skal kunne begå sig i det samfund, som vores børn og unge vokser op i, siger borgmester Erik Nielsen (S).

Mindre alenetid

Skriv hvad du søger