Foto: Københavns Kommune
Foto: Københavns Kommune
10.10.2017 kl. 10.45

Københavnsk akuttilbud skaber tryghed

Det er vigtigt med et tilbud til folk, som har akutte psykiske kriser. Det viser erfaringer fra København Kommune, hvor tilbuddet blandt andet har bidraget til færre indlæggelser blandt brugerne.
tekst Sille Olsen

København Kommunes døgnåbne akuttilbud har haft 14.789 henvendelser, siden det åbnede i 2015.  Ifølge en ny evaluering fra Deloitte, oplever akuttilbuddets brugere mere tryghed og har færre indlæggelser. Ved akuttilbuddet kan københavnere hente støtte og rådgivning i akutte psykiske kriser døgnet rundt, alle ugens dage.

− Jeg er blevet mere tryg. Jeg havde ikke klaret mig uden dem, så var det gået helt galt. Det gør mig tryg at vide, at der er nogen derude, siger en af brugerne af akuttilbuddet.

I alt har 13.106 ringet til akuttilbuddet for at få hjælp og støtte, og 1.683 er mødt personligt op på adressen på Nørrebro.

København Kommunes socialborgmester Jesper Christensen (S) glæder sig over, at indsatsen virker.

LÆS OGSÅ KL anbefaler: Der er brug for akuttilbud og bedre bostøtte i psykiatrien

− De gode tal og erfaringer, vi har fra akuttilbuddet, efterlader ingen tvivl om, at indsatsen virker. Jeg er meget glad for, at vi kan skabe mere tryghed og sikre færre indlæggelser i behandlingspsykiatrien ved netop at tilbyde døgnåbent akuttilbud. Samtidig styrker vi muligheden for, at københavnere med sindslidelser selv kan klare sig i egen bolig, siger Jesper Christensen.

Akuttilbuddet i Københavns Kommune er en del af Socialministeriets projekt om udbredelsen af sociale akuttilbud, hvor 13 andre kommuner også deltager. Projektet løber frem til slutningen af 2017. siol@kl.dk 

Kommenter denne artikel

Skriv kommentar
Svar på dette indlæg: Københavnsk akuttilbud skaber tryghed Felter med * skal udfyldes
 
Se flere kommentarer

Skriv hvad du søger