Modelfoto: Colourbox
Modelfoto: Colourbox
05.12.2017 kl. 14.40

Afbrudt skolegang rammer hver femte anbragte børn og unge

En ordentlig skolegang er noget af det vigtigste, man kan hjælpe anbragte børn og unge til at få, siger forsker. Men nye tal viser, at op mod en femtedel af Danmarks anbragte børn og unge oplever skolepauser på op til flere måneder.

20 procent af landets 11.000 anbragte børn og unge oplever, at de i op til flere måneder ikke går i skole. Det kan ske af en eller flere omgange, hvor de ikke er indskrevet på en skole. Det sker typisk, når barnet bliver anbragt for første gang eller i forbindelse med flytning mellem kommunerne, hvor de ikke altid står klar med et nyt skoletilbud.

Det viser nye tal, der er udarbejdet af Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd for Egmont Fonden, og som for første gang forsøger at kortlægge, hvordan skolegangen for anbragte børn og unge ser ud.

Ligeledes viser tal fra KL, at næsten halvdelen af de anbragte børn og unge ikke færdiggør folkeskolen og derved ikke får en adgangsgivende eksamen til videregående uddannelser.

Kommunerne skal på banen

Ofte fokuserer kommunerne og plejefamilierne i første omgang på at skabe et trygt følelsesliv for de anbragte børn. Men det er komplicerede og langvarige processer, som kan være svære at nå i mål med, fortæller Bo Vinnerljung, der er professor i socialt arbejde ved Stockholm Universitet, i Egmont Fondens rapport omkring undersøgelsen.

LÆS OGSÅ Skolerne i Frederikshavn mangler syv millioner kroner

− At støtte barnet til at klare sig bedre i skolen er derimod noget, alle plejefamilier kan lære at mestre. En god skolegang er noget af det bedste, man kan hjælpe anbragte børn og unge til at få. Det øger deres chancer for at bryde den sociale arv og fungerer som en beskyttende faktor mod arbejdsløshed, kriminalitet og misbrug, siger han.

I rapporten opfordrer han kommunerne til at skabe bedre forudsætninger for et godt læringsmiljø i plejefamilierne.

− Der er brug for en langt mere systematisk tilgang til læringsmiljøet i plejefamilien, end de fleste kommuner har i dag. Det gælder såvel i rekrutteringen og uddannelsen af plejefamilier som i opfølgningen på, hvordan de løser læringsopgaven, siger Bo Vinnerljung.

Til Politiken medgiver formanden for KL's børne- og kulturudvalg, Leon Sebbelin (R), at der skal ske ændringer i kommunerne.

LÆS OGSÅ Råderummet: Kvalitet for skolepengene betaler sig
FOR ABONNENTER

− Her ligger en opgave, som vi skal arbejde med og blive bedre til. Der er ikke noget quickfix her, men vi har en række værktøjer, vi skal have taget yderligere i brug. Det er et spørgsmål om mere samarbejde på tværs af socialforvaltning og PPR (pædagogisk psykologisk rådgivning), og at vi får lavet helhedslæsninger i forbindelse med anbringelser, siger han. amgo@kl.dk 

Kommenter denne artikel

Skriv kommentar
Svar på dette indlæg: Afbrudt skolegang rammer hver femte anbragte børn og unge Felter med * skal udfyldes
 
Se flere kommentarer

Skriv hvad du søger