Foto: Colourbox
Foto: Colourbox
04.12.2017 kl. 14.02

København sætter ind med ny kampagne mod alkohol

I København vurderer man, at 15.000 børn i kommunen lever i alkoholramte familier. Lige nu er kun 145 familier i familieorienterede alkoholbehandlingstilbud. Derfor prøver kommunen med en ny kampagne at råbe flere folk op.
tekst Amalie Guldborg Olesen

Børn, der vokser op i familier med alkoholproblemer, er i større risiko for selv at få store problemer senere i livet. I sammenligning med andre børn har de to en halv gang større risiko for at ende på en psykiatrisk afdeling, næsten dobbelt så stor risiko for at forsøge selvmord og risikoen for, at de oplever vold i hjemmet er otte gange så stor. 

Derfor lancerer Københavns Kommune i denne uge i samarbejde med Alkohol & Samfund, TUBA (terapi til unge som er børn af alkoholmisbrugere) og Gentofte, Tønder og Frederiksberg Kommuner en ny kampagne, "Grib Ind – når barndommen er fuld af alkohol".

Kampagnen skal hjælpe med at gøre op med det fasttømrede tabu, der er omkring alkoholproblemer, lyder budskabet. Den skal være med til, at flere familier selv tør række en hånd ud efter hjælpen, eller at andre tør gøre det på vegne af dem, hvis de har mistanke om, at der er problemer.

− Opfordringen gælder selvfølgelig lærere og pædagoger, men den gælder for så vidt os alle sammen som borgere. Mange børn er gode til at skjule deres problemer, og derfor skal vi alle sammen tage enhver bekymring alvorlig, siger nuværende sundheds- og omsorgsborgmester, Ninna Thomsen (SF).

LÆS OGSÅ Digital platform for stofrådgivning indstillet til international pris

Familieorienteret behandling

Siden 2016 har Københavns Kommune praktiseret familieorienteret alkoholbehandling. Der er indtil nu ingen venteliste. I 2017 har to af behandlingstilbuddene, Familieværkstedet og DeDrikkerDerhjemme, hjulpet 145 familier. Det er 44 procent flere end i 2016. Men København har midlerne til at hjælpe endnu flere – det kræver bare, at de melder sig til de gratis behandlingstilbud. I København vurderer man, at op mod 15.000 børn lever i familier med alkoholproblemer.

Men det kan være svært for folk med alkoholproblemer selv at erkende, at de har et problem, og hvis omverdenen heller ikke gør noget, kommer de måske aldrig i behandling. Det er det, kommunen ønsker at ændre på med kampagnen, siger Ninna Thomsen.

Derfor kommer den til at være synlig flere steder i det offentlige rum, og der vil blive holdt åbne oplæg og blive uddelt flyers med gode råd.

For det er vigtigt at gribe ind i tide, mener også socialborgmester Jesper Christensen (S).

LÆS OGSÅ Hjælp skal også gå til børn fra velstillede misbrugsfamilier

− Ofte får børnene først hjælp, når de er blevet voksne, men vi ved, at det kan gøre en stor forskel for deres videre liv, at de får hjælp tidligt. Jeg håber, at kampagnen kan gøre, at flere tager kontakt, for vi har kapaciteten og flere muligheder for at hjælpe end nogensinde før. Derfor er det et vigtigt budskab til alle, at man skal stole på sin fornemmelse og gerne søge råd om, hvordan man bedst gør, siger han. amgo@kl.dk 

Kommenter denne artikel

Skriv kommentar
Svar på dette indlæg: København sætter ind med ny kampagne mod alkohol Felter med * skal udfyldes
 
Af: Karen Jacobsen
Jobcenter Aalborg
Den 05.12.2017 kl. 15:00

Kampagne mod alkohol

svar på: København sætter ind med ny kampagne mod alkohol

Jeg forstår ikke, hvorfor man ikke mere generelt tager fat på problematikken. Det er jo slemt hvis det først er kommet så langt, så børnene mærker det. Hvorfor har alle frontmedarbejdere det ikke som en fast del af samtalen, som det anbefales af Sundhedsstyrelsen. I Aalborg skal alle i jobcentret snakke med borgerne om deres alkoholvaner. Man bryder sig ikke om det til at begynde med, men hvordan skal man ellers komme i gang og bryde tabuet?

Se flere kommentarer

Skriv hvad du søger