13.02.2012 kl. 12.22

Kommuner bør tænke i sparepærer

Kommunerne gør klogt i at kigge på sparepærer frem for at dæmpe belysningen ved vejene. Det mener både eksperter og KL

En rundringning fra FDM og Dansk Vejforening viste sidste år, at 80 procent af kommunerne prøver at spare penge ved at slukke helt eller delvist for belysningen, når det er mørkt.

Men både eksperter og KL peger på, at ekstra effektive sparepærer er en mere hensigtsmæssig løsning.

LED er en god idé

På en forsøgstrækning ved Ballerup ved København, har man reduceret udgifterne til belysningen med en tredjedel, uden at det går udover lysstyrken. 

Man har udskiftet de forhenværende pærer med LED  – ekstra effektive sparepærer – som efterhånden er blevet billige og effektive nok, til at det kan betale sig for kommunerne at investere i dem.

KL opfordrer deres medlemmer til at være mere opmærksomme på området.

- Hvis man tænker langsigtet, er der både økonomiske og klimamæssige fordele, udtaler formand for KL’s teknik- og miljøudvalg og Borgmester i Kalundborg, Martin Damm (V) til Politiken.

Ifølge Østrigske Swarco, som har leveret gadebelysning til forsøgsstrækningen i Ballerup, kan kommunerne typisk tjene investeringen hjem på under fem år.

Farligt med dæmpet belysning

Flere kommuner har forsøgt sig med at slukke hver anden lygtepæl, men dette er ifølge forskningen et af de allerfarligste tiltag, da skiftet mellem lys og mørke forvirrer bilisternes øjne.

- En af de få ting vi ved med sikkerhed inden for trafikforskning, er, at det er en dårlig idé at skrue markant ned for vejbelysningen, fortæller Harry Lahrmann, trafikforsker på Aalborg Universitet, til avisen.

Han bakkes op af en norsk undersøgelse, der viser, at hvis man halverer belysningsniveauet, kan det føre til en stigning i antallet af ulykker på 15-25 procent.

Kommenter denne artikel

Skriv kommentar
Svar på dette indlæg: Kommuner bør tænke i sparepærer Felter med * skal udfyldes
 
Af: Lars Ellebjerg
Den 14.02.2012 kl. 09:06

Manglende lys giver utryghed

svar på: Kommuner bør tænke i sparepærer

Jeg bor i Albertslund og oplever dagligt, at kommunen har valgt at spare på lyset på stisystemet. Jeg oplever det som ubehageligt, da jeg som cyklist har svært ved at se de mange huller i de dårligt vedligeholdte cykelstier. Men hullerne er det mindste problem.
Helt uvidenskabligt vil jeg på baggrund af egne erfaringer påstå, at det øde og dårligt oplyste stisystemt er et problem for folkesundheden og ikke mindst for trafiksikkerheden.
Folkesundheden rammes, fordi voksne mennesker ikke tør motionere. Jeg kender flere, primært kvinder, der i vinterhalvåret ikke får så meget motion, som de kunne tænke sig og finde tid til, fordi de ikke tør løbe eller gå alene på stisystemet. Det er ikke sikkert, at bedre lys vil løse problemet med øde stier, men når folk oplever, at stisystemet stort set overalt er afgrænset af skygger, som i princippet kan skjule hvad og hvem som helst, øger det helt sikkert ikke trygheden.
Det er - formentlig - også utryghed, som gør det til et problem for trafiksikkerheden. Dagligt møder man som bilist mørke forgængere og cyklister, som har valgt at færdes på vejene, hvor der hverken er fortov eller cykelsti, frem for på stisystemet. Det skyldes formentlig i høj grad, at fremkommeligheden for især cyklister er betydeligt bedre på vejene end på det snørklede stisystem, men utryghed som følge af for svagt lys på stisystemet gør det helt sikkert ikke bedre.

Se flere kommentarer

Skriv hvad du søger