08.11.2011 kl. 06.03

Egenbetaling giver billigere undervisning

Ved at overlade ansvaret for betalingen til kommunerne, bliver specialundervisningen billigere, viser undersøgelse

Hvis en kommune overlader ansvaret for at betale for udgifterne til specialundervisningen til de enkelte skoler, bliver den samlede regning mindre, end hvis centralforvaltningen løfter regningen.

Det er det generelle billede ifølge en ny undersøgelse fra KREVI, der har forsket i undervisningen i specialklasser og -skoler. Der er dog også visse faldgrupper at tage højde for, understreger projektleder Søren Teglgaard Jakobsen fra KREVI.

- Hvis en kommune vælger at lægge finansieringsansvaret ud til skolerne selv, så skal den huske at tage højde for, hvordan elever med særlige behov er fordelt på skolerne. Ellers kan manøvren nemt føre til større økonomisk ulighed mellem kommunens skoler, påpeger han.

Store forskelle

KREVIs undersøgelse viser også, at der er relativt stor forskel på, hvor mange elever kommunerne henviser til specialundervisningen. I 2009 gik 5,5 procent af folkeskolens elever til specialundervisning. I visse kommuner henvises 2,5 procentpoint flere, mens andre henviser 3,1 procentpoint færre end gennemsnittet.

- Afvigelser på to-tre procentpoint lyder måske ikke af så meget, men det svarer faktisk til, at der i nogle kommuner er henvist en tredjedel flere børn til ekskluderende specialundervisning, end man skulle forvente ud fra elevsammensætningen, forklarer Søren Teglgaard Jakobsen.

Kommenter denne artikel

Skriv kommentar
Svar på dette indlæg: Egenbetaling giver billigere undervisning Felter med * skal udfyldes
 
Se flere kommentarer

Skriv hvad du søger