15.03.2011 kl. 13.15

SFO og skoler skal forenes

En tænketank opfordrer kommunerne til at nedbryde skellet mellem skoler og fritidsordninger

Undervisning om formiddagen, leg om eftermiddagen. Sådan ser hverdagen ud for danske børn, der går i SFO efter skoletid.

Men det skarpe skel skal nedbrydes, lyder udmeldingen fra SFO Tænketank Danmark, der opfordrer skolepolitikere til at styrke samspillet mellem skoler og fritidsordninger.

- Vi skal fokusere på det enkelte barn og samspillet mellem undervisning og SFO-pædagogik. Dagen skal tænkes som en helhed og skolen tænkes som en fælles skole, så børnene får glæde af både læreres og pædagogers faglighed, siger bestyrelsesmedlem Niels Brockenhuus fra tænketanken.

- De to faggrupper har en fælles opgave med børnenes dannelse, læring og udvikling. Pædagogerne er eksperter i trivsel og sociale relationer, og det skal bruges i skolen. Der er brug for en diskussion af, hvordan vi gør det bedst muligt, erklærer han.

Brug eksempler som løftestang

Står det til tænketanken, der har medlemmer fra 26 kommuner landet over, skal SFO-lederne være en del af skoleledelsen og deltage i skolebestyrelsesmøder.

Samtidig efterlyser man politiske visioner om en folkeskole med både undervisning og pædagogik.

- Forældre og kommuner bruger til sammen milliarder af kroner på SFO'er, men få taler om, hvad de skal have for pengene. SFO Ttænketank Danmark mener, at formålsparagraffen for folkeskolen sætter fokus på en folkeskole med undervisning og SFO-pædagogik. siger Niels Brockenhuus.

- De gode eksempler rundt om i landet skal bruges som løftestang for en fortsat udvikling af en skole for alle børn. Vi vil have skolens og SFO'ens fælles mål skrevet ind i folkeskoleloven, fastslår han.

Kommenter denne artikel

Skriv kommentar
Svar på dette indlæg: SFO og skoler skal forenes Felter med * skal udfyldes
 
Se flere kommentarer

Skriv hvad du søger