30.11.2011 kl. 14.43

Svært at inkludere specialelever

Ydre rammer gør det vanskeligt af få specialeleverne tilbage i folkeskolen, vurderer forsker
tekst Mads Anker

Inklusion er på skemaet hos mange skoler, og det er et mål for den danske folkeskole, at den skal kunne rumme langt flere specialelever end i dag.

Men det ønske kan blive meget svært for skolerne at leve op til. For skolen har i dag nogle rammer, der gør det svært at inkludere de børn, der i dag er i specialundervisning, fortæller ph.d. Maja Røn Larsen fra RUC til DAGBLADET Roskilde.

Krydspres på folkeskolen

Kravet til skolernes rummelighed ramler nemlig sammen med en virkelighed, hvor skolerne samtidig er under stigende pres for at levere højere karakterer og bedre score i de internationale Pisa-test.

- De modsatrettede krav skaber et krydspres på folkeskolen, hvor det bliver meget svært at opfylde alle ambitioner. Når klasserne bliver større, og de faglige krav samtidig vokser, bliver det jo mere tillokkende at få taget de forstyrrende elementer ud af klassen frem for at forsøge at beholde dem, siger Maja Røn Larsen.

Forkert fokus

Maja Røn Larsens forskning tyder på, at man i dag fokuserer for meget på barnet, når det er adfærdsvanskeligt, frem for at undersøge, om der er noget galt med barnets omgivelser.

- Hvis det skal lykkes skolerne og kommunerne at få flere børn fra specialundervisningen ind i de normale klasser, er det derfor ikke nok bare at efteruddanne lærere og andet pædagogisk personale i inklusion. Man er også nødt til at se på hele måden, vi vælger at organisere skole og specialtilbuddene, siger hun.

Kommenter denne artikel

Skriv kommentar
Svar på dette indlæg: Svært at inkludere specialelever Felter med * skal udfyldes
 
Se flere kommentarer

Skriv hvad du søger