E-sport - kommunernes nye legeplads?
Foto: Klaus Slanina Petersen, Dreamhack Masters, Malmø 2017 Foto: Klaus Slanina Petersen, Dreamhack Masters, Malmø 2017
02. oktober 2017

E-sporten er godt på vej til at rodfæste sig i det danske foreningsliv, og flere kommuner støtter aktivt initiativer på området. Men er det overhovedet en kommunal opgave at løfte e-sporten med kolde kontanter og foreningslokaler?

/Global/Longreads/e-sport/Billeder/Sort-streg.jpg

E-sport

E-sport (elektronisk sport, red.) er computerspil, der bliver spillet på konkurrenceniveau.

 

Spillere fra hele verden dyster om, hvem der er de bedste i alt fra strategi- til skydespil.

 

E-sport er den hurtigst voksende sport i verden på både omsætning, billetsalg, udøvere og seertal.

 

E-sport dataanalyse-bureauet Newzoo vurderer, at de samlede indtægter globalt fra e-sport i 2017 vil være 4,4 milliarder kroner, 41,3 procent mere end i 2016. Tallet forventes at stige til 9,4 milliarder i 2020.

 

Det globale publikum til e-sport forventes ifølge Newzoo at nå 385 millioner i år, med 191 millioner faste seere og 194 millioner lejlighedsvise seere. 

 

Kilde: Odense Kommune og ESL Pro League

Køen strækker sig midt ud på den store parkeringsplads foran Øksnehallen i København. Flere hundrede mennesker venter på at blive sluppet løs i den store hal, der er blevet forvandlet til et mekka for computerspillere og e-sportsudøvere. Indenfor dominerer sidstnævnte de store scener, hvor de kæmper om titlen som danmarksmestre i skydespillet Counter-Strike (CS:GO). Med 350 hæsblæsende klik på tastatur og mus i minuttet, tilintetgør de unge e-sportsspillere deres konkurrenter, mens tilskuerne hujer og klapper, når de ser fjenden dø af et skud i ansigtet på storskærmen. Mellem kampene kan de fremmødte entusiaster selv prøve kræfter med markedets nyeste spil og gadgets ved opstillede boder og stande. Velkommen til Copenhagen Games.

− E-sporten buldrer gennem landet. Skolerne får e-sport som valgfag, efterskolerne opretter e-sportslinjer, og det fylder generelt mere på dagsordenen.

Andreas Lieberoth, adjunkt ved Aarhus Universitet
Emneord
e-sportGamingForeningslivFritid
Ønsker du at forsætte læsningen senere

Vil du læse videre senere?

Ved at indtaste din email kan vi sende dig et link til artiklen, så du kan genoptage din læsning på et senere tidspunkt - vi huske endda hvor du er nået til.

Send