Stop letbanen og sats på elbusser for miljøets skyld

Byrådsmedlem Knud N. Mathiesen (DF), Aarhus Kommune

Af: Byrådsmedlem Knud N. Mathiesen (DF), Aarhus Kommune

Den: 23.05.2019 kl. 10:59

Elbusser er fremtiden for den kollektive trafik. De er miljøvenlige, støjsvage, og billige, sammenlignet med udbygning af letbaner, som er vanvittig dyrt. Elbusser er fleksible og kan komme over hele kommunen. Det kan en letbane ikke. Vi skal have kollektiv trafik for alle, og ikke kun dem, som bor tæt på en letbane. Vi skal have busserne gjort tilgængelige for handicappede, så de kan køre med bus. Det er der mulighed for med montering af indvendige ramper, som kan udskydes efter behov, så den handicappede kan komme op i bussen uden besvær.

Med den nye teknologi kan man oplade busserne med de såkaldte pantografer på endestationerne, en opladning tager mellem halvandet til tre minutter, så kan man køre så rigeligt hen til næste endestation.

Beregninger fra København viser, at hvis man udskiftede alle busser i Københavns Kommune til elbusser, ville det spare luftmiljøet for 20 ton NOx og 25.000 ton CO2 årligt. Københavns Kommune har kørt forsøg med elbusser siden 2016, med gode resultater, så gode at Roskilde Kommune som den første i landet har udskiftet alle deres dieselbusser til elbusser, og flere andre kommuner har fået øjnene op for eldrift på busser til den kollektive trafik.

Dette er en opfordring til alle landets kommuner om at spille en rolle for at få nedbragt vores CO2 udslip. Tænk engang, hvis alle kommuner inden 2025 som Roskilde Kommune gik over til eldrift på den kollektive trafik, så ville det spare miljøet for uanede mængder af CO2. Samtidig vil det animere privatbilismen til gradvis at gå over til elbiler, når først teknologien gør køreafstanden langt større. 

Det vil betyde, at behovet for yderliggående forslag, som at forbyde diesel og benzinbiler i de større byer, bliver en saga blot. Vi skal bare have sænket afgiften på elbiler eller gøre dem helt afgiftsfri. Hvis vi vil miljøet, er det den vej, vi skal gå. Hvis elbusser kunne få lige så gunstige vilkår for afgiftfritagelse ved indkøb af el, som S-togene og letbaner, så ville merudgiften for at udskifte hele Københavns busdrift fra diesel til el falde fra 68 millioner kroner årligt til bare 19 millioner. Det er normalt ikke noget, der tales om, når man taler letbane, men en forskelsbehandling er der. Så hvis vi vil miljøet, skal denne forskelsbehandling fjernes. Det vil også være med til at give billigere kollektiv trafik, hvis ikke man finder på, at den besparelse skal overføres til vores letbaner, som ikke er rentable, og formentlig aldrig bliver det. Prioriter elbusser til den kollektive trafik, og stop den nye letbane. På den måde får vi meget mere kollektiv trafik for de samme penge.

Kommenter denne debat
Svar på dette indlæg: Stop letbanen og sats på elbusser for miljøets skyld Felter med * skal udfyldes
 

Skriv hvad du søger