Ledere skal kunne gøre karriere

Claus Hjortdal, formand for  Skolelederforeningen

Af: Claus Hjortdal, formand for Skolelederforeningen

Den: 30.03.2017 kl. 07:00

Vi ved, at det ikke altid er lige let at få tilstrækkeligt med ansøgere til de ledige stillinger i folkeskolen, men ikke altid hvorfor? For at blive klogere på, hvad skolelederne selv lægger vægt på, når de søger nyt job, har vores forening derfor gennemført en medlemsundersøgelse. 

Det viser sig, at den afgørende faktor for skoleledere på udkig efter nyt job er, at der er en tilstrækkelig ledelseskapacitet og ledelsesbemanding på skolen. Afstand til arbejdet, skoler med et godt ry og god økonomi spiller også ind i jobjagten, ligesom man gerne vil have højere løn og bruge sine lederevner bedre. Men først og fremmest handler det om, hvordan bemandingen i ledelsesteamene er. 

Tilstrækkelig ledelseskapacitet handler blandt andet om, om der er tid nok til at nå opgaverne, arbejde strategisk, indgå i ledelsesteamet, være personaleleder og tæt på i den pædagogiske ledelse. Og her hører jeg ikke sjældent på vores lokale formænd og medlemmers bekymring over de beskæringer af ledelsen, der er sket i de seneste år, og det arbejdspres, der følger med reformen og andre store fornyelser.

I den nye SFI-rapport ”Gør skoleledelse en forskel?” fremgår det, at skoleledere i gennemsnit arbejder 49 timer ugentligt. I den seneste KORA-rapport ”Fælles ledelse og holddannelse” hedder det, at ledelserne er underlagt et voldsomt arbejdspres, og der står, at kommunerne bør være bevidste om afvejningen mellem ønsket om besparelser og ledelsernes arbejdsvilkår. De udfordringer må tages alvorligt.

40 procent af Skolelederforeningens medlemmer er 55+, så der er hele tiden udskiftning, og det gælder selvfølgelig om at få de absolut bedst kvalificerede og mest skole- og ledelsesfaglige kompetente til at søge opad, rekruttere og støtte talenterne. Motiverne er bare ikke i top, når vi ved, at særligt skolernes mellemledere oplever, at et karrierehop risikerer at blive på bekostning af alt andet. 

Der må etableres et bedre partnerskab mellem skoleledere, forvaltning og politikere i alle kommuner med en større fælles forståelse af arbejdsfordelingen, og hvad god skoleledelse er. Jeg er derfor glad for, at Børne- og Kulturchefforeningen gerne vil være med til at fremme den proces. Nøgleordene for os er i den forbindelse blandt andet mindre mål- og resultatstyring, større ledelsesrum og mere tillid. •

Kommenter denne debat
Svar på dette indlæg: Ledere skal kunne gøre karriere Felter med * skal udfyldes
 

Skriv hvad du søger