Læredygtighed er nødvendig dimension i den grønne omstilling

Af: Gitte Sommer Harrits, prorektor, VIA University College

Den: 22.09.2021 kl. 08:00

”Klimakrisen og den grønne omstilling er vor tids største udfordring”. Sådan konstaterer regeringen bl.a. i sit nye udspil ”Danmark kan mere I”. Konstateringen følges af en række forslag til vigtige investeringer i bl.a. ny forskning og grøn omstilling.

Men forskning og teknologiske investeringer er næppe nok, hvis vi som samfund skal lykkes med den grønne omstilling og et mere bæredygtigt samfund. Den erkendelse er ved at brede sig hos mange af os, der til dagligt arbejder med børn og unge mennesker. Vi møder børnenes og de unges spørgsmål, frustrationer og angst, og vi føler et ansvar for at gøre mere. 

Vi vil gerne gøre mere,for at ruste børn og unge til at håndtere alle de dilemmaer, der følger med omstillingen, samtidig med at vi indgyder dem gåpåmod og handlekompetence, så håbløshed og klimaangst ikke får overtaget. Det kræver både stærk faglighed, nye pædagogiske strategier, og personligt mod til at gå ind i en helt ny dannelsesopgave.

Samtidig kalder det på den ny og stærke alliance mellem kommunerne, der til dagligt står med ansvaret for arbejdet i skoler, daginstitutioner og professionshøjskoler, der har ansvaret for at uddanne de mange lærere og pædagoger og dermed klæde dem på til denne for vores fælles fremtid helt afgørende opgave. Samarbejdet er afgørende, så fagprofessionelle ikke lades i stikken ved selv at skulle fortolke og finde veje mellem FN’s Verdensmål, UNESCO-strategier og undervisningen i klasseværelset eller morgensamlingen i børnehaven. Vi har med andre ord brug for jer ude i kommunerne til at hjælpe med, at missionen lykkes. De unge er klar. De ønsker en forandring i deres uddannelse, som skal gøre dem klar til fremtiden, når vi taler bæredygtighed. Og de ønsker den nu. Ikke om 10 år, men nu. Hvordan løser vi dette? 

Derfor stiller Uddannelsesdebatten i Nr. Nissum i år fokus på netop denne problemstilling under overskriften #Læredygtighed. Målet er at invitere indenfor til et samarbejde om, hvordan vi klæder lærere og pædagoger på til arbejdet med grøn omstilling og et bæredygtigt samfund. Uddannelsesdebatten skaber rammerne om den nødvendige dialog mellem bl.a. professionshøjskolerne og kommunerne, hvis vi skal lykkes med at give børn og unge de rette kompetencer med, så de er klar til en mere bæredygtig fremtid. 

Hos VIA håber vi, at lige præcis dette også bliver et af de store samtaleemner ved årets kommunalvalg.

Dette sætter Uddannelsesdebatten og VIA fokus på den 30. september og 1. oktober til årets store uddannelsesfolkemøde, hvor hele uddannelsessektoren er samlet. Årets tema er bæredygtighed udvikling og (ud)dannelse, der kan føre til gode, kommunale, lokale, regionale og nationale løsninger. •

Kommenter denne debat
Svar på dette indlæg: Læredygtighed er nødvendig dimension i den grønne omstilling Felter med * skal udfyldes
 

Skriv hvad du søger