Krav og gennemsigtighed på hele socialområdet

Af: Laust Westtoft, politisk og strategisk chef, LOS – Landsorganisationen af sociale tilbud

Den: 21.09.2020 kl. 11:42

Pris, krav og gennemsigtighed er nøgleord i diskussionen om styringen af den sociale sektor og de stigende udgifter. Men det handler ikke om offentligt kontra ikke-offentligt. Det må og skal handle om, hvordan vi som samlet sektor kan supplere hinanden og skabe bedre og billigere velfærd sammen. 

Danske Kommuner kalder i artiklen ”Måske mere styr på det ustyrlige” (i sidste uge) stigningen i udgifterne til det specialiserede socialområde for en ”naturlov”. Artiklen tager udgangspunkt i en ny monitoreringsrapport udarbejdet af KL’s konsulenttjeneste bestilt af de 29 kommuner i KKR Hovedstaden.

For LOS er én af forudsætningerne for at bryde den naturlov, at vi tør udfordre nogle af de dogmer, som hersker i diskussionen. Derfor er det ærgerligt, at det nok engang bliver til et spørgsmål om offentlige kontra ikke-offentlige tilbud, som formanden for KKR i Hovedstaden, Albertslunds borgmester Steen Christiansen, gør sig til talsmand for.

Steen Christiansen udtaler, at vi skal have en øget gennemsigtighed i takststrukturen hos de ikke offentlige tilbud, hvis kommunerne på samme niveau som tidligere skal købe tilbud hos ikke offentlige leverandører. I LOS ønsker vi også større gennemsigtighed om taksterne hos de ikke-offentlige tilbud. Der er vi enige. Men vi ser et lige så stort behov for samme gennemsigtighed hos de offentlige tilbud. Hvis vi skal have styr på udgifterne, så skal vi kunne sammenholde kvalitet og udgift på lige fod uanset ejerskabet. Det er derfor LOS har foreslået, at der nedsættes en Takstkommission, som skal komme med et bud på en Takstreform, som skal være gældende for offentlige og ikke-offentlige sociale tilbud.  

Ejerskabet ikke afgørende

Når rapporten fra KL nævner, at de ikke-offentlige tilbud er dyrere end de offentlige, så vil mit bud være, at det skyldes, at de ikke offentlige tilbud i stigende grad modtager de tunge borgere. Men det her er for alvorligt – og udgiftstungt – til fornemmelser. Det er ikke ejerskabet, der skal være afgørende for, om taksterne i et tilbud er gennemsigtige. Skal alle takster være ens uanset borgerens behov, så får vi afspecialisering, der vil ramme borgerne hårdt.

Der er brug for krav i branchen. Men de skal ikke tage udspring i skandalesager fra Ekstra Bladet, som Steen Christiansen nævner. Vi bør ret hurtigt kunne blive enige om, at skandalesagerne findes både i det offentlige og i det ikke-offentlige. Så lad os koncentrere os om krav til hele branchen og få et samlet og ensrettet socialtilsyn, som lægges ind under Socialstyrelsen, og som samtidig fører et uafhængigt tilsyn med både offentlige og ikke-offentlige tilbud. 

Gør vi det til en diskussion om offentlig kontra ikke-offentligt anført af Ekstrabladets gabestok, så har vi tabt kampen om at bryde naturloven om de stigende udgifter. Og nok så vigtigt, så får vi ikke løst den bundne opgave om at løfte velfærden for de meste sårbare borgere. •

Kommenter denne debat
Svar på dette indlæg: Krav og gennemsigtighed på hele socialområdet Felter med * skal udfyldes
 

Skriv hvad du søger