Kommunerne skal få ladestanderne op – ikke stjæle driften

Af: Cecilia Lonning-Skovgaard (V), beskæftigelses- og integrationsborgmester i København

Den: 08.09.2021 kl. 15:23

Der kommer heldigvis stadig flere biler ud på vejene, som udelukkende kører på strøm. Ifølge De Danske Bilimportører var hver fjerde nye bil, der blev indregistreret i april 2021, en plug-in hybrid eller elbil. 

Udviklingen understreger den enorme opgave, samfundet har med at skabe tilstrækkelig ladeinfrastruktur. Ifølge Dansk Elbil Alliance skal der over de næste 10 år etableres 30.000 ladestandere i det offentlige rum.

Det kan vi kun lykkes med, hvis regeringen vågner op og giver kommunerne lovhjemmel til at stemple ind i opgaven. Vi kender geografien i den enkelte kommune, og det kan vi bruge aktivt i en rettidig planlægning af ladeinfrastrukturen. Men til gengæld skal vi kun gøre det, vi er gode til, og ikke konkurrere med markedets operatører. 

I Venstre mener vi, at kommunerne alene bør udpege de lokaliteter, hvor der kan være relevant med dels lynladestationer og dels ladestandere i gadeplan. Vi bør også stå for udbud mv. i samarbejde med private aktører og måske indgå aftaler med dem om opsætning af ladestandere i mindre attraktive områder af byen. Vi skal også stille krav om forberedelse af el-ladestandere i etableringen af nye parkeringspladser og generelt gøre det nemt at håndtere opladning af elbiler med god information og skiltning. En mulighed er også at indføre servicekrav til elbil-ejerne i form af en ”max ventetid” på ladestandere. 

Men vi skal selvfølgelig på ingen måde stjæle opgaven med fysisk at etablere ladeinfrastrukturen og drifte den, som visse socialdemokrater har givet udtryk for. Dét skal vi lade de private aktører, der har ekspertise, know-how og forretningsindsigt, om. •

Kommenter denne debat
Svar på dette indlæg: Kommunerne skal få ladestanderne op – ikke stjæle driften Felter med * skal udfyldes
 

Skriv hvad du søger