Kommuner glemmer pædagogerne i lokalaftaler

Elisa Rimpler

Af: Elisa Rimpler, formand for BUPL

Den: 11.09.2018 kl. 08:00

Et tæt samarbejde mellem pædagoger og lærere i folkeskolen er helt afgørende for børnenes udvikling, trivsel og læring. Derfor er det nødvendigt, at pædagoger og lærere får de bedst mulige rammer om deres samarbejde. Det handler selvfølgelig om flere ressourcer, da skolen i høj grad har været underfinansieret de seneste år. Men det handler i den grad også om de lokale arbejdstidsaftaler, som kommunerne står i spidsen for.

Status lige nu er, at flertallet af landets kommuner har lokalaftaler med Danmarks Lærerforening, og der er ganske glimrende for vores gode lærerkollegaer. Men lokalaftalerne laves typisk sammen med Danmarks Lærerforening først, og så kan BUPL’s lokalafdelinger komme ind bagefter, når rammen er sat. Eller endnu værre - at der slet ikke er et ønske om et samarbejde med BUPL om pædagogernes arbejdstid i skolen.

Hvis pædagoger og lærere skal have et ligeværdigt samarbejde i skolen, så kræver det, at arbejdstiden for lærere og pædagoger planlægges samtidig. Vi skal væk fra, at pædagogerne får tilrettelagt deres arbejdstid efter, at skemaplanerne lagt for lærerne. BUPL spurgte tidligere i år vores medlemmer i skolen om deres arbejdsvilkår. Kun 23 procent af pædagogerne har tilstrækkelig mulighed for at forberede sig sammen med de lærere, de har opgaver med.

Forberedelsen sker ofte tilfældigt på gangen i et frikvarter – eller i de få minutter, der går fra børnene har fri fra skole, til de møder ind i SFO, fritidshjem eller klub. Pædagogerne har jo to arbejdspladser, da de både er i skole og fritid, så de kan ikke ”bare” mødes med lærerne, når skoledagen slutter. For pædagogerne er der, hvor børnene er.

Det kan lade sig gøre med gode lokale samarbejdsaftaler mellem kommunerne, BUPL og Danmarks Lærerforening. Tag f.eks. Aarhus Kommune, hvor der er en direkte fælles aftale med alle tre parter. Det skyldes, at kommunen har sat sig i spidsen for samarbejdet og taget ansvar for alle medarbejdergrupper i skolen. Med en ligeværdig dialog og en fælles forståelse for den faglighed, som pædagoger og lærere hver især bringer med ind i skolen.

Så kære kommuner. Hvis vores 15.000 skolepædagoger skal lykkes bedre ude på skolerne, så skal I også tage ansvaret på jer og huske os i samarbejdsaftalerne. Lige fra begyndelsen.

Kommenter denne debat
Svar på dette indlæg: Kommuner glemmer pædagogerne i lokalaftaler Felter med * skal udfyldes
 

Skriv hvad du søger