Hvordan virker rigid lovgivning?

Af: Cecilia Lonning-Skovgaard (V), beskæftigelses- og integrationsborgmester i København

Den: 07.10.2020 kl. 12:29

Vi ved det godt i kommunerne. At vi forvalter efter en rigid og detaljeret beskæftigelseslovgivning, som gør det svært for os at møde borgerne på deres banehalvdel. 

Selvfølgelig kæmper vi hver dag for at løse opgaven så godt, som vi kan, inden for lovens rammer. Men de stramme regler for antallet af samtaler og de mange krav til, hvordan samtalerne skal folde sig ud, gør det svært for jobcentrene at blive borgernes bedste kommunale ven. Og det vil vi faktisk gerne være. Derfor giver det mening at spørge borgerne, hvordan vi faktisk klarer os. Og derfor vil vi i Københavns beskæftigelsesforvaltning sammen med analysebureauet VIVE – Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd tage temperaturen på borgernes møde med jobcentrene. Og dermed i realiteten tage temperaturen på vores egen indsats i jobcentrene.

For jeg tror på, at vi bliver klogere som kommune og kan yde en bedre indsats over for københavnerne, hvis vi åbent og ærligt tør spørge borgerne, hvordan de oplever mødet med os, og hvad vi kan gøre anderledes.

Føler borgerne sig inddraget? Oplever de, at der er fremdrift i deres forløb? Og hvor tilfredse er de med den seneste samtale i jobcentret? 

For københavnerne er nu engang eksperterne i deres eget liv og i deres oplevelse af mødet med os.

Sidste år gennemførte vi samme undersøgelse blandt udsatte borgere – og resultaterne var interessante: 

Størstedelen af deltagerne i undersøgelsen var tilfredse med deres seneste samtale i jobcentret og oplevede, at sagsbehandleren inddrog dem i forløbet, men samtidig havde kun halvdelen af borgerne en oplevelse af, at der var fremdrift i deres sag.

Den måling har været et værdifuldt værktøj til at følge og styrke udsatte gruppers oplevelse af mødet med kommunens beskæftigelsesindsats i jobcentrene.

Nu gør vi det igen, men denne gang tager vi temperaturen på borgeroplevelsen blandt alle grupper, som kommer i kontakt med Jobcenter København – også de job- og uddannelsesparate.

I september og oktober vil analytikere fra VIVE derfor være til stede på Københavns jobcentre og tale med borgere, der har været til samtale.

Målingen slutter til oktober, og jeg glæder mig til at se resultaterne i starten af 2021. 

For vi skal i jobcentrene have som ambition, at vi hver dag virker til glæde og gavn for københavnerne. Det er for deres skyld, at vi er der. Ikke mindst i en krisetid, hvor mange er ramt på ledigheden og skal hjælpes videre i job og uddannelse. • 

Kommenter denne debat
Svar på dette indlæg: Hvordan virker rigid lovgivning? Felter med * skal udfyldes
 

Skriv hvad du søger