Hallo, 80´erne har ringet

Af: Seniorkonsulent Annette Juul Jensen, Videns- og netværkshuset Cabi

Den: 21.11.2018 kl. 09:57

Det er tid til, at vidensproducenter og ansvarlige for beskæftigelsesindsatsen i Danmark kigger i arkiverne. For 80´erne har ringet efter sin helhedsorienterede sagsbehandling.

Beskæftigelsesindsatsen er i denne i tid i centrum af mange grunde. Positivt, fordi ledigheden er historisk lav. Og som vi før har set, avler opsving altid fornyet mulighed for at finde plads på arbejdsmarkedet til vores allermest udsatte borgere. Samtidigt erkender flere kommuner, at mængden af sagsbehandlere, som den enkelte borger skal forholde sig til i sin vej mod job, er en barriere. De mange sagsbehandlere omkring en borger udfordrer et fælles fodslag om retning og indsats, fordi de forskellige fagligheder har hver sin kerneopgave. Borgeren skal i mange tilfælde helst selv koordinere de mange tiltag.

Med indførelsen af den koordinerende sagsbehandler i 2013 forsøgte man politisk at sende et signal om mere sammenhæng og koordinering omkring borgen. Der skulle være en primær kontakt til særligt jobcentret som så koordinerer de andre fagligheder omkring borgeren.

Der har dog vist sig ikke at være tilstrækkelig sammenhæng for nogle af vores allermest udsatte borgere. Flere kommuner har på det seneste forsøgt med forskellige variationer af at tilknytte borgeren én sagsbehandler med kompetence inden for alt mellem kugledyner til virksomhedspraktik. Nogle kommuner endda med tydelige positive effekter allerede. Rigtig godt!

MEN…

Når disse kommuner bliver inviteret til at fortælle om fordelen ved at samle borgerens sag på en eller få sagsbehandlere, taler vi om det som en åbenbaring inden for socialt og beskæftigelsesfagligt arbejde. Vi taler om det som noget nyt og banebrydende. Og det er her, jeg undres, for har vi ikke gjort det engang? Har vi ikke før haft den ene sagsbehandler, som kendte borgeren og familien rigtig godt? Det forekommer mig, at når vi samler mere end tre modne sagsbehandlere på ét sted, falder samtalen som regel på dengang, vi havde alle aspekter af en sag samlet på ét sted.

Det efterlader mig med et par refleksioner. Den første er: Hvorfor taler ingen om, at vi nu er ved at gøre op med nogle af de udfordringer, som specialisering af flere omgange medførte? Særligt for målgruppen med komplekse problemer. Den anden er: Hvad med al den erfaring vi gjorde os før, vi skilte beskæftigelses - og socialindsats ad, eller senere før vi skilte indsats og ydelse på beskæftigelsesområdet? Måske vi skulle undlade at gå over åen efter vand og i stedet finde alle de dyrebare erfaringer, vi én gang har gjort os. Og så koble dem med de nye muligheder, vores tid i dag byder! Til det kan jeg kun sige: ”Hallo 80´erne har altså ringet!”

Kommenter denne debat
Svar på dette indlæg: Hallo, 80´erne har ringet Felter med * skal udfyldes
 

Skriv hvad du søger