Andre kommuner kan lade sig inspirere af København på indkøbsområdet

Af: Karin van Deurs, Epico-IT

Den: 23.09.2021 kl. 15:59

Københavns kommune er sammen med Skat, DTU og CBS nogle af de efterhånden mange offentlige organisationer, som er begyndt at bruge dynamiske indkøbsportaler. Det kunne andre kommuner også lade sig inspirere af.

Det er både besværligt og dyrt at gennemføre et EU-udbud.

I gennemsnit bruger en offentlig myndighed 1.200 timer på at klargøre et udbud, og yderligere 1.200 timer, når der efter fire år skal gennemføres genudbud.

Typisk ligger omkostningen på 300.000 kroner per udbud.

Samtidig har traditionelle EU-udbud vist sig heller ikke at være nogen garanti for at opnå de laveste priser eller den højeste kvalitet.

Eksempel: Indkøb af it-konsulenter

Lad mig give et eksempel fra it-konsulentbranchen, hvor jeg selv arbejder. Hvis en kommune er tvunget til at bruge nogle bestemte konsulenthuse, som har vundet et EU-udbud, er det ikke altid sikkert, at de har lige præcis den type konsulenter, som der er brug for.

Eller at deres konsulenter er specielt effektive i forhold til andre på markedet.

I Københavns kommune lægges opgaverne ofte ud på en dynamisk indkøbsportal i stedet. Portalen bygger på en rammeaftale, hvor alle relevante leverandører kan byde sig til.

Med flere om buddet giver det både større konkurrence og øger sandsynligheden for at få adgang til netop den type konsulenter, som bedst kan løse opgaven.

Og der vil være flere små og mellemstore virksomheder fra lokalområder, som kan byde ind på opgaven.

Som en ekstra fjer i hatten øges sandsynligheden for at sikre sig it-konsulenter, som anvender de nyeste teknologier og kan sikre moderne, fremtidssikrede kommunale løsninger.

Kræver ikke så meget
Rent praktisk foregår et udbud på en dynamisk indkøbsportal på den måde, at kommunen fremsender et miniudbud på udbudsportalen til alle de leverandører, der er optaget på portalen.

Herefter vælges den eller de leverandører med den samlet set bedste pris og kvalitet.

Uafhængige eksperter har vurderet, at det omfatter 30-40 timers arbejdsindsats at gennemføre sådan et miniudbud, hvilket jo er langt mindre end de 1.200 timer, som et EU-udbud tager.

Og der er heller ikke krav om genudbud hvert fjerde år.

Dynamiske indkøbsportaler bliver stadig mere udbredt i det offentlige. Og der er al mulig grund til, at også flere kommuner benytter sig af denne måde at købe ind på.

Kommenter denne debat
Svar på dette indlæg: Andre kommuner kan lade sig inspirere af København på indkøbsområdet Felter med * skal udfyldes
 

Skriv hvad du søger