Alle alarmklokker ringer

Af: Esther Vyff, formand for Danske Skoleelever

Den: 23.02.2021 kl. 08:00

Nu er aftalen om folkeskolens afgangseksamen så landet.

For ikke at blive beskyldt for at male fanden på væggen så vil jeg starte med at sige, at regeringen var ude i rigtig god tid i forhold til sidste år. Og hele processen op til beslutningen var med masser af inddragelse. Når det så er sagt, så havde vi en undervisningsminister, der gik ud og sagde, at vores 9. klasses elever og hele folkeskolen skulle have nødundervisning helt ind til sommerferien. Ugen efter går samme minister ud og siger, ”Kære elever, I skal have nødundervisning helt frem til sommer. Det betyder, der er ikke særlig mange krav til jeres undervisning, det næste halve år, men I skal op til fire forskellige prøver i tre forskellige fag, og I får en meget begrænset læseferie”. Så ringer alle alarmklokker for mig.

Jeg synes, alle eksamener burde være aflyst som sidste år, så vi kan fokusere på det, der rent faktisk er vigtigt i folkeskolen, og det, man bør bruge den sidste tid på, nemlig god undervisning og godt samvær med hinanden.

Det er et meget ærgerligt signal at sende til de danske 9. klasser, at det er prøven, det skal handle om, og ikke undervisning.

Læser man nødundervisnings-bekendtgørelsen, giver den ikke eleverne særlig mange rettigheder til den undervisning, de skal have. Vi har mange dygtige lærere i Danmark, men der er også en lille procentdel, der måske ikke er lige så gode til at tilrettelægge en undervisning og forberede eleverne til en eksamen og samle op på den undervisning, der er gået tabt det sidste års tid. De elever, der har den type lærer, er vi nødt til at hjælpe. Sidste år blev eksamen aflyst efter blot fire ugers fjernundervisning for 9. klasse. 

Eksamen er en fin måde at slutte folkeskolen på, hvor man kan få lov at vise, hvad man har lært. Det skal være en god oplevelse, men når man har fjernundervisning så længe og kan se frem til de næste måneder uden større krav til ens undervisning, så synes jeg bestemt ikke, det er en hensigtsmæssig eller tryg måde at afslutte på. Hvis man så, som man lægger op til i denne omgang, samtidig holder mundtlige eksamener, der kun tager udgangspunkt i de uger, hvor der ikke var fjernundervisning, så stiller man nogle krav til elevernes kunnen, der ikke er retvisende i forhold til, hvad de skal kunne på en ungdomsuddannelse. Så gør man eleverne en bjørnetjeneste. Nu sender man dem til en lettere eksamen. I stedet skulle man lære dem det, de skal kunne på en ungdomsuddannelse. Det, synes jeg faktisk, er en skør beslutning. •

Kommenter denne debat
Svar på dette indlæg: Alle alarmklokker ringer Felter med * skal udfyldes
 

Skriv hvad du søger