Olsen er vred

tekst Tom Ekeroth

Lars Olsen er en god forfatter, en skarp journalist og præcis analytiker. Men ikke kølig: Hans nye bog "Det forsvundne folk" er skrevet med en understrøm af harme og varme.

Engang imellem er Olsen vred. Som da han på Folkemødet på Bornholm er til et debatmøde hvor forskningsdirektør Torben Tranæs "cand. polit, ph.d., professor og økonomisk vismand. Bosiddende i Vedbæk" møder Laila Sommer sosu-assistent med 40 år i Ældreplejen på Bornholm. Tranæs siger "Hvis man har ondt i ryggen, kan man lige så godt have det på arbejdet som hjemme på sofaen". Laila Sommer rejser sig rasende og råber "Du skulle prøve at have et arbejde som mit".

"Det glemte folk" er arbejderklassen, som ifølge Lars Olsen er blevet usynlig, men i høj grad stadig eksisterer med stadigt forringede levevilkår og en smuldrende tryghed. Bogen er som forfatteren selv skriver:

"Et opgør med flere slags ideologi og vanetænkning. Det gælder etablerede politikere og liberale økonomer, der "øger arbejdsudbuddet" og bevidst undergraver trygheden for samfundets brede lag. Men det gælder også progressive meningsdannere, som er mere engageret i muslimske homoer og sexchikane blandt filmfolk end levevilkårene for leverpostejfarvede arbejdere".

FOR ABONNENTER

Hvor stor en del af den danske befolkning er akademikere? De fleste gætter for højt, men det er kun 11 procent – den største del af arbejdsstyrken er stadig faglærte og ufaglærte. 39 procent af danskerne har stadig hårdt fysisk arbejde, og de kan ikke holde til en stadigt udvidet pensionsalder. Lars Olsen har styr på tal og fakta, og kombineret med harmen og solidariteten bliver det en rigtig god bog.

Lars Olsen: Det forsvundne folk. 188 sider. Gyldendal.