Hvis man gerne vil have store muskler

tekst Birgitte Barkholt, kommunikationschef, Københavns Kommune
31.10.2018 kl. 10.40

Relationskompetence. Det er det nye ord i lederlitteraturen. Vi ved godt, at lederskab handler om at være visionær, sætte en retning, det handler om analytisk kapacitet, håndtere stor kompleksitet, modstridende forventninger og til enhver tid sikre sammenhæng mellem mandat, efterspørgsel og kapacitet. Vi ved, at ledelse handler om at fortolke ofte tvetydige, usikre signaler og omsætte dem til klare motiverende præmisser for medarbejdere og samarbejdspartnere. Det nye er, at det også handler om likeability og om at være i stand til at skabe, fastholde og indgå i fornuftige relationer.

Det er der flere indlysende grunde til. Fx viser forskningen, at vi mennesker stort set aldrig køber ind på et budskab fra en person, vi ikke kan lide eller ikke har tillid til. Vi støtter ideer og forlag fra folk, vi godt kan lide. Og så har de fleste af os i kommunerne nok også fattet, at hvis man for alvor vil udrette noget, så kræver det, at man er i stand til at sætte sin viden og kunnen i spil og dermed evner til at indgå i fornuftige relationer. Wicked problems løser man sammen med andre.

Det får mig til at tænke på et oplæg, jeg engang hørte for mange år siden. Det var en kommunaldirektør, som fortalte om, hvordan hun havde sat et nyt lederhold. Kommunaldirektøren fortalte, at hun selvfølgelig havde valgt dygtige folk, men at hun havde i udvælgelsesprocessen også havde skævet til, om de grundlæggende var nogle søde personer. ”Det kan ikke nytte noget, hvis ikke vores ledere er søde og afholdte personer”, sagde hun. Som jeg husker det, sagde hun det lidt beklemt ud over et hav af måner og mørkeblå habitter, men i virkeligheden var der ingen grund til at være beklemt. Det var kommunaldirektøren, der havde fat i den lange ende. Hun havde gennemskuet, hvad der skulle til.

Gode ledere af i dag er relationskompetente og formår at få andre mennesker til at tænke og føle det, som de gerne vil have dem til at tænke og føle, og det er præcis hvad denne bog handler om.

Bogen giver helt konkret vejledning i, hvordan man øver sin påvirkningsevne. Der er gode råd til opbygning af taler, brug af metaforer, hvilke siddepositioner man skal indtage til møder, hvordan man skal bruge hænderne og balancere sine one-liners, gentage kernebudskaber, om hvordan man kan tale med en tusch og noget om, hvor man skal stå i forhold til et rums centerakser og afstand mellem albuerne. Forfatteren har undervist på Statens Teaterskole, og der er helt sikkert noget om snakken. Jeg kan ikke sætte en finger på indholdet, og bogen er godt skrevet, men alligevel er der en lille sten i min sko. Det er nok genren. Det er lidt ligesom at læse en bog om bodybuilding, hvis man gerne vil have store muskler. Jeg tænker umiddelbart, at tiden er bedre brugt i træningslokalet.

Lene Kobbernagel: Op på ølkassen. 191 sider. Udgivet af forlaget Gyldendal Business.