God bog – men lidt for meget mikrofonholderi!

tekst Per B. Christensen, formand for Akkrediteringsrådet

Jens Thomsen har fået en god ide. Han har sat sig for at tegne et portræt af en af seneste års mest centrale figurer i det danske uddannelsessystem - tidligere rektor på Københavns universitet Ralf Hemmingsen. Men ikke nok med det. Han kobler portrættet sammen med udviklingen i det danske velfærdssystem. Projektet lykkes næsten.

Bogen er fyldt med spændende betragtninger om og af hovedpersonen og naturligvis ikke mindst om ledelse og styring af sundheds- og uddannelsesområdet. Vi følger Ralf Hemmingsens liv fra opvæksten i Brønshøj og den første udvikling af velfærdssamfundet, over tiden som student og den lille flirt med munkemarxismen, som ikke rigtig fænger hos hovedpersonen, over karrieren som læge og leder i psykiatrien til jobbet som forsker, dekan og Københavns Universitets første ansatte rektor.

Personlig synes jeg, at kapitlerne om Hemmingsens liv i og med sundhedsvæsnet er bogens mest interessante og velskrevne kapitler.

Hemmingsens hovedpointe er, at der er blevet for meget overstyring af eksempelvis sundheds- og uddannelsessektoren. Han foreslår, at der gives mere råderum til den fagprofessionelle ledelse af institutionerne. En pointe han argumenterer godt for og som jeg deler. Ligesom jeg deler hans anerkendelse af den tidligere departementschef i Uddannelsesministeriet Uffe Toudal Petersen for at kunne håndtere denne anerkendelse overfor de fagprofessionelles viden og kompetence.

Bogen kunne dog have blevet endnu mere interessant, hvis Jens Thomsen havde udfordret Ralf Hemmingsen noget mere. For vel har den tidligere rektor gode pointer og refleksioner over samfundsudviklingen, men han kommer også undervejs afsted med synspunkter, som forfatteren forsømmer at få afprøvet nærmere. Det gælder ikke mindst i det de interessante afsnit om Penkowa-sagen og videnskabelig uredelighed samt kapitlet om universiteternes styring. Det ville have klædt bogen, forfatteren og også Hemmingsen.

Det virker som om, at forfatteren i sin beundring over sit ”offer” ikke alle steder bevarer den kritiske journalistiske sans. Det er set før, når det handler om biografier.

Bogen afsluttes med en række gode anbefalinger om ledelse og styring. En rigtig god ide.

Alt i alt en god og læseværdig bog med skønhedspletter. Let at gå til og bestemt relevant for ledere og politikere i den kommunale sektor, hvor der bestemt også nogen steder er behov for et fagprofessionelt ledelsesrum.

Jens Thomsen: Velfærdsstat på falderebet? Ralf Hemmingsen – elev, læge og leder i et samfund under forandring. 249 sider. Gyldendal.