En stor taler og idealist

tekst Per B. Christensen, formand for Akkrediteringsrådet

Familien Kennedy er fortsat godt læsestof. Robert Kennedy var kun 43 år, da han under dramatiske omstændigheder blev myrdet på et tidspunkt, hvor han næsten var sikker på at blive nomineret som demokraternes kandidat til præsidentvalget og vinde det efterfølgende præsidentvalg i november 1968.

Forfatteren og USA-kenderen Anders Agner Pedersen tegner et portræt af den yngre bror til John F. Kennedy. Robert var ifølge bogen en fighter og måske også en endnu dygtigere taler og politiker end JFK.

Bogen er opdelt i en række kapitler, der tager hovedpersonen under behandling fra forskellige vinkler. Kilderne er først og fremmest hans taler og interviews med personer, der var tæt på Robert Kennedy. Bogen skildrer hans rolle i familien, hans politiske beskytterrolle for præsidenten, borgerrettighedsforkæmperen, hans kampe med og mod Præsident Johnson, hans kamp mod fattigdom, hans modstand mod Johnsons krig i Vietnam, hans interesse for litteratur og ikke mindst hans helt særlige evner som taler.

Robert F. Kennedy var en person der talte til følelserne, som havde mange tilhængere, men også mange fjender.

Hans evne til at samle folk om sig via ordene kommer klarest til udtryk, da han taler til sorte vælgere i Indianapolis samme aften, som Martin Luther King blev myrdet.

Bobby Kennedys valgkamp medførte, at præsident Johnson trak sig som præsidentkandidat til valget i 1968 efter at sidstnævnte havde vundet en storsejr i 1964. Men Bobbys valgkamp kom kun til at vare 85 dage, inden den på tragisk vis endte i Californien, hvor Sirhan Sirhan skød og dræbte ham få minutter efter, han havde holdt sejrstalen efter den vitale primærsejr i samme stat.

Anders Agner Pedersen har skrevet en god og grundig bog om præsident Kennedys yngre bror og frontkæmper. Der er megen ny viden at hente i bogen om Bobby, om USA og perioden fra 1964-68, men jeg synes de mange taler og interviews gør bogen mere omstændelig at læse end forfatterens seneste bog om John F. Kennedy, udgivet i anledning af 100 året for JFK`s fødsel.

Anders Agner Pedersen: "Modet til visioner – bogen om Robert F. Kennedy". Turbine. 200 sider.