En rød frontkæmper

Knud Pyndt hører til blandt de portrætbogsforfattere, der behandler sin hovedperson med respekt og venlighed. I de 240 sider, han har skrevet om venstrefløjspolitikeren Per Clausen fra Aalborg, er der stort set ikke et uvenligt ord om hovedpersonen. Jo, vi får at vide, at han er indadvendt, kan virke lidt kort for hovedet og at han har været noget stridbar som barn og ung. Men en mere kritisk tilgang til Per Clausens liv som politiker og aktivist på venstre flanke er bogen kemisk renset for.

Per Clausen kunne godt have fortjent et mere nuanceret portræt. For han har haft stor betydning for venstrefløjen i det meste af sit voksne liv. Både som aktivist og politiker i lighed med en række andre ældre profiler på venstrefløjen. Han er udenfor diskussion en dygtig politiker med bid i replikkerne og med en enorm viden og arbejdskapacitet. Det har Folketinget fået glæde af, og det får Aalborg byråd og KL`s bestyrelse glæde af, fortæller hans kollega begge steder, Thomas Kastrup Larsen, i bogen.

Forfatteren har ellers stor erfaring i at skrive portrætboger, og han er også meget grundig. Han griber opgaven kronologisk an, og vi hører om Per Clausens omskiftelige barndom med bopæl i Norge og forskellige steder i det jyske. Clausen starter kampen mod autoriteterne allerede i skolen. Han bliver ufaglært arbejder på bl.a. Volvo i Gøteborg, aktivist, vaskeriejer, studerende på det forholdsvis nye Aalborg Universitetscenter og meget andet.

Bogen er krydret med små afsnit, hvor mennesker, der har mødt Clausen på hans vej, fortæller om Clausen. Heller ikke her finder man mange kritiske ord. Det er tydeligt, at Clausen har været til stor hjælp for yngre profiler på vej i Enhedslisten. For eksempel er både Johanne Schmidt Nielsen og Maria Reumert Gjerding fulde af lovord om Clausen. Beskrivelserne vidner om, at vel er Clausen en rød frontkæmper, men han foretrækker at lægge strategien i baggrunden, og han er storsindet nok til at dele æren med andre. Unægtelig en sjælden kompetence i politik.

Det er paradoksalt, at en bog om en venstrefløjspolitiker er så forholdsvis kulørt som tilfældet er her. Bogen er fuld af mere personlige oplysninger om Clausen og hans venner og familie, om Clausens værtshusadfærd og med masser af billeder. De viser som oftest med Clausen i hans yndlingsbeklædning: Sort t-shirt og sort jakke. Jeg har aldrig set så mange forskellige billeder af en mand i sort t-shirt.

Der skrives ikke mange biografier om venstrefløjens politikere. Clausen har fortjent denne hæder og anerkendelse, men portrættet kunne godt have været mere nuanceret.

Per Clausen – den røde linje, Fra rodløs ungdom til nestor på venstrefløjen, Jørgen Pyndt, 240 sider, forlaget Turbine.