En mand med en mission

tekst Birgitte Barkholt, kommunikationschef, Københavns Kommune

Da sagen om Raket-Madsen var på sit højeste, var der et indslag i et satireprogram på tv, hvor en stand-upper med et mellemøstligt udseende stod på havnen foran en ubåd og bad alle ubådskaptajner verden over tage afstand fra Raket-Madsens ugerninger. Det var skarpt og sjovt. På den lidt syrlige måde. Det var selvfølgelig også absurd, for det giver jo ingen mening at placere alle ubådskaptajner i samme båd og forlange, at de skal forholde sig særligt eksplicit til hinandens gerninger. Ikke desto mindre var det nogenlunde det, der skete efter 9/11 i 2001.

Tarek Ziad Hussein var på det tidspunkt ni år, gik i en dansk folkeskole og havde indtil den dag ikke oplevet nogen særlig forskelsbehandling. Marie og Mathias havde spegepølse med i madpakken. Tarek og Muhammed havde fladbrød med, men det var no big deal. Med terror-attentatet i 2001 og med en ny VK-regering i november samme år – med støtte fra Dansk Folkeparti, fik piben en anden lyd. Ting ændrede sig.

I dag er Tarek Zaid Hussein en 26-årig jurastuderende og han har skrevet en helt igennem læseværdig bog om at være muslim i Danmark. Han er bestemt ikke et offer, men nærmere en mand med en mission. Han vil gerne være et eksempel på, at det godt kan lade sig gøre at forene det at være en troende praktiserende muslim med det at være dansker. Han ser intet modsætningsforhold mellem fem daglige bønner og hans kærlighed til Danmark.

Bogen er baseret på hans personlige oplevelser og erfaringer, som en del af det muslimske miljø i Danmark. Den er skrevet til den 15-årige Tarek, som ikke anede, hvilke ben han skulle stå på, fordi han hverken var en rigtig muslim eller en rigtig dansker, og han håber, at bogen kan give de unge nydanskere noget at spejle sig i.

Men vi andre kan altså roligt kigge med, hvis vi vil være klogere og forstå, hvordan det er at være muslim i dette land.

Første del af bogen handler om de udfordringer, som danske muslimer støder på i hverdagen. Både i det omkringliggende samfund og i det muslimske miljø.

Anden del handler om udviklingen i den muslimske verden. Ifølge Hussein befinder den muslimske verden sig i en intellektuel og teologisk krise, som foreløbig har varet i et par hundrede år, og krisen er nøglen til at forstå fremkomsten af IS og andre terrorgrupper. Det er spændende læsning, formidlet på en let tilgængelig facon, og hvis jeg var lærer i udskolingen i en dansk folkeskole, ville jeg ikke tøve med at købe et klassesæt af bogen og gå i gang med at lave undervisningsforløb. Bogen er et springbræt til uendelige mange diskussioner om politik, samfundsforhold, historie, værdier, religion, medier, rettigheder/pligter, inklusion/eksklusion, integration, ligestilling og… you name it!

Jeg vil ønske, at rigtige mange læser den her bog. Den kan være med til, at man dobbeltklikker på nogle af de erkendelser, der skal til for at ændre på tilstanden, så fremtidens Tarek’er kan gå på gaden med deres sorte skæg uden at behøve at skulle forsikre alle og enhver om, at de selvfølgelig tager afstand fra terror og ikke har planer om at indføre noget kalifat nogen steder.

Tarek Ziad Hussein: Det sorte skæg. 100 sider. Gyldendal.