En kuffert pakket med viden om Tyskland

Det er god timing, når Lykke Friis lige nu barsler med en bog om vores store nabo mod syd. Vi nærmer os 30 året for Murens fald næste år og efter offentliggørelsen af bogen har ”ûber Mutti” Merkel bebudet, at hun trækker sig som formand for sit parti CDU og at denne regeringsperiode bliver hendes sidste. Bogens titel henviser i øvrigt til en kendt sang af Marlene Dietrich.

Lykke Friis har stor viden om Tyskland og Europa og denne bog hører til de bedre af slagsen. Vi tages ved hånden, rejser med og introduceres til nogle af de brandvarme emner i tysk politik. Flygtningekrisen, Hartz IV, SPD`s krise, der ikke blev reddet af kanslerkandidat Schulz, krisen mellem CDU og det bayerske søsterparti CSU, samt problemet med at håndtere det højre populistiske Alternative für Deutschland. Alt sammen emner, der er blevet varmere efter de store koalitionspartiers valgnederlag ved delstatsvalgene i Bayern og i Hessen. På kort tid er det af indenrigspolitiske grunde blevet vanskeligere for Tyskland at varetage den ledende rolle i EU og den tilsvarende rolle i den vestlige verden efter at Trump havde frasagt sig hvervet.

CDU og SPD de 2 gamle folkepartier er ved at blive ædt op af magten. De påtog sig opgaven i den tredje store koalition i Merkels 13 årige kanslertid, fordi der skulle regeres og fordi FDP ”over night” frasagde sig regeringsansvaret i en regering med CDU og De Grønne. Sidstnævnte parti tordner i lighed med AfD frem ved delstatsvalgene.

Forfatteren skriver om de nye linjer, der vil blive præsenteret af de potentielle kandidater til at overtage forbundskanslerembedet, når den tid kommer. Den debat intensiveres nu frem mod valget af formand på det næste ordinære CDU-landsmøde. Spahn, der sidder i regering med Merkel, vil stå for en skarpere linje, forbundssekretæren Kramp-Karrenbauer vil tage afsæt i Merkels linje og den foreløbig tredje og sidste kandidat Merz er måske i virkeligheden en kompromiskandidat.

Jeg er enig med Friis i, at meget skal ændre sig, hvis SPD skal rykke ind i forbundskanslerens kontor efter næste valg. Partiet står svagt og er ikke blevet styrket efter valget af Andrea Nahles som formand og Olaf Scholz som vice-kansler og finansminister. Partiet presses fra flere sider. Fra die Linken og den stærke Sahra Wagenknecht og fra de Grønne, der har fået ny luft under vingerne. Måske ender det hele med, at SPD bliver tvunget til at gå ud af regeringen for at få en ny identitet og at Merkel går af som kansler før næste valg.

Meget tyder på, at Friis får ret, når hun konkluderer, at fordelingspolitikken vil spille en stor rolle ved næste valg, men at identitetspolitikken vil være den virkelig udslagsgivende.

Bogen har et lille appendiks med nyttige adresser til en politisk rejse i Tyskland primært med reference til Merkel-perioden.

En lille og velskreven bog om Tyskland med meget nyttig viden for alle, der interesserer sig for Tyskland og tysk politik. Og hvem tør lade være i disse tider.