Borgmestre og kommunaldirektører skal rejse sig fra skrivebordet

tekst Jesper Hjort, cand. scient. pol., tidligere kommunaldirektør

Både kommuner og erhvervslivet efterspørger lokal vækstledelse. Rollefordelingen er klar: Den kommunale topledelse – dvs. borgmesteren og kommunaldirektøren – skal gå forrest og samle ”lederne” i kommunen og sikre at der arbejdes på tværs af siloerne i forvaltningen, erhvervsservice, uddannelsesmiljøer, teknologicentre og erhvervsliv. Borgmesteren kan på samme tid være det lokale fyrtårn, man kan samles om, og den rambuk, der sørger for at ting bliver besluttet.

Ca. sådan sættes scenen i de 2 konsulenters bog om lokal ledelse og lokal vækst. Bogen indeholder en udmærket samling af kendte eksempler på kommuner, der har tiltrukket spændende udenlandske virksomheder, arbejdet med image mv. Forfatterne har talt med en rækkeborgmestre, kommunaldirektører mv. Derimod er der ikke så meget nyt. Budskabet er først og fremmest: find sammen, stå sammen, gør noget. Hvad, der skal gøres, overlades klogeligt til de lokale aktører. Det er tæt på, at alt er godt, bare der samarbejdes mellem kommune og erhverv.

Jeg studser over den meget positive omtale af DI´s måling af erhvervsklima – ”stærkt påvirkningsarbejde”, kalder forfatterne det. De omtaler målingens såkaldte ”borgmesterspørgsmål” til virksomhedslederne: ”Hvor tilfreds er du alt i alt med kommunens erhvervsvenlighed?” Svaret på dette spørgsmål tillægges helt op til en fjerdedel af den samlede score i undersøgelsen. Det vil sige, at der i helt usaglig grad er lagt op til en popularitetskonkurrence for borgmestrene. Fokus flyttes fra saglige kriterier for erhvervsvenlighed. Det er på længere sigt ikke en fordel for hverken virksomheder eller det kommunale demokrati. Det er jo ikke virksomhederne og borgmesteren alene, der skal prioritere kommunens samlede indsats.

Der er generelt lidt for meget ”Karl Smart” tone i bogen, der dog også indeholder gode og brugbare pointer.

Eskild Hansen og Bjarne E. Jensen: Lokal ledelse - lokal vækst. Når steder og mennesker skaber forandring og udvikling. Gyldendal Business, 180 sider