Partiet, der mistede sin seismograf

03.03.2021 kl. 13.00

Historien om Dansk Folkeparti er på alle måde bemærkelsesværdig. Det lå på ingen måde i kortene, at frafaldne medlemmer af Fremskridtspartiet kunne skabe en af de største succeser i nyere dansk politisk historie. Alene derfor bør Søs Marie Serups og Mikkel Faurholdts bog om partiet være pligtlæsning for enhver politisk interesseret.

Og heldigvis er det langt fra nogen sur pligt at læse den. Det er tværtimod en fornøjelse. Bogen er kronologisk opbygget. Vi begynder, da Pia Kjærsgaard foran en skeptisk Christiansborg-presse bekendtgør, at det nye navn på partiet er Dansk Folkeparti – et parti for det danske folk. Ikke for folk af anden etnisk oprindelse, forstås.

Valg efter valg går det kun en vej for DF’erne. I kommunal sammenhæng er det store gennembrud dog udeblevet, og i bogen får vi endda en i hvert fald for denne læser ny historie om, at Peter Skaarup ikke måtte gribe ud efter en borgmesterpost, da han ellers havde sikret partiet et hæderligt valg i København. Noget, der ellers burde være helt selvfølgeligt. Men Pia sagde nej, og så er det jo sådan, landet ligger.

Pia Kjærsgaard har dog også sagt ja til meget gennem årene – og på lange stræk har netop hendes dømmekraft og nærmest ufejlbarlige fingerspitzgefühl udkrystalliseret sig i flotte valgsejre og meningsmålinger. Paradoksalt nok har partiet selv dog aldrig beskæftiget sig med at få foretaget hverken målinger eller fokusgrupper. Det er ellers netop ofte skudsmålet, som populistiske partier mødes med – at politikken er kalkuleret ud fra, hvad vælgerne mener.

I stedet for at bruge samme metoder som konkurrenterne, lytter DF i stedet til Pia Kjærsgaards indre seismograf. Det begynder at gå galt, da partiet holder op med det – og tronen er givet videre til den mangeårige kronprins Kristian Thulesen Dahl. Her bliver det et problem for partiet, at man faktisk aldrig har haft fokus på at udvikle politik. Det er aktuelt stadig partiets problem, og spørgsmålet er, om der er nogen vej ud af den nedadgående spiral – eller om partiet aldrig kommer tilbage.

Søs Marie Serup og Mikkel Faurholdt: Skaberen, taberen, frelseren – historien om Dansk Folkeparti. 282 sider. Er udkommet på Gads Forlag.