En trist affære

tekst Birgitte Barkholt, chefkonsulent, professionshøjskolen Absalon
17.03.2021 kl. 09.30

Den lå i en af de inderste flyttekasser i kælderen. Jeg havde ikke haft fat i flyttekassen i årtier, men corona-low-life havde drevet mig til oprydning i de inderste gemakker. Og der, i en af flyttekasserne, lå en gulnet pamflet fra Roskilde Festivallen ’85. Min første! Jeg husker den, som var det i går. The Clash, Cure, Leonard Cohen og Nina Hagen. Henført gav jeg mig til at læse pamfletten, og det slog mig straks, at man skrev anderledes i 1985 end man gør i dag.

Hør bare, hvad de skriver: ”Festivallen i 1984 var på nogle områder en trist affære. Vejret først og fremmest, men også orkesterafbud mv….mange kræfter og en del penge er der brugt på at skabe en gladere festival…vi vil ikke gå i stå efter den noget triste 1984”.

Vil man skrive sådan i dag? Næppe. I dag er der ingen organisationer, som har problemer, der er åbenbart kun spændende udfordringer derude. Og at omtale sig eget arrangement for en trist affære forekommer mig at være aldeles utænkeligt. Der er ellers noget dejligt befriende og ærligt over den måde at sige tingene på. Sjovt nok virker det som om, at disciplinen corporate bullshit i disse år er i vækst samtidig med at begrebet autenticitet hyldes som en halvgud.

Med det in mente glædede jeg mig til at læse Martin Lindstrøms nye bog. Den hedder noget så besnærende som ”Afdelingen for Sund Fornuft” med undertitlen ”Bliv fri for bureaukratisk forstoppelse og corporate bullshit”.

Martin Lindstrøm er ikke hvem som helst. Han er fast mand på listen over de 100 mest indflydelsesrige personer i verden, og han har stor succes med at hjælpe virksomheder med at forbedre offentlighedens syn på allerede eksisterende produkter og få ideer til produkter, som ingen endnu står og mangler. Han er marketingsbranchens svar på Sherlock Holmes. Da alle talte om Big Data, som det nye, store, herskende dyr på savannen, udgav Lindstøm en bog om vigtigheden af Small Data. Om at man ikke må miste evnen til at lægge mærke til ting. Han mindede os om, at god service og velfungerende arbejdsgange, har afsæt i menneskers reelle adfærd, og at de rigtige svar og løsninger ikke altid er til at få øje på i store datasæt.

Jeg gik derfor til Lindstøms nye bog med stor appetit og højt humør. Jeg glædede mig til at læse om hans iagttagelser og så frem til en analyse af, hvordan man giver den sunde fornuft bedre livsbetingelser i organisationerne. Men jeg blev slemt skuffet. Det er som om, at bogen ikke hænger sammen, der er absolut ingen analyse, og man får ikke en fornemmelse af at være på vej mod nogen større erkendelser. At læse bogen er som at gå på et løbebånd, det er kedeligt, fladt, det er det samme, som sker og sker. De fleste eksempler er ellers hentet fra lufthavnen og fra et liv i overhalingsbanen. Lindstøm slås med genstridigt emballage til høretelefoner købt i al hast i lufthavnen, hotelvinduer som ikke kan åbnes og komplicerede fjernbetjeninger. Det går stærkt, må man forstå, og forholdsvise banale indsigter præsenteres, som var det, det pureste guld: ”En virksomhed skal oplære medarbejderne i at se verden ikke indefra og ud, men udefra og ind”. Eller hvad med den her: ”Empati bringer folk sammen og giver dem mulighed for at opleve, hvordan det føles at være i andres sted”. All rightie, siger jeg bare.

Lindstrøm er født i Skive, men med denne bog virker det som om, at han er steget til vejs og har mistet jordforbindelsen. Måske handler det også om, at bogen er skrevet på engelsk. Man fornemmer oversættelsen, og at bogen nok i bund og grund ikke er henvendt til det danske marked. Tonen er ellers munter, men det bliver altså alligevel en lidt trist affære. Åbenbart som Roskilde i 1984.

Martin Lindstrøm: Afdelingen for Sund Fornuft – Bliv fri for bureaukratisk forstoppelse og corporate bullshit. 248 sider. Er udkommet på Lindhardt & Ringhof