En kærkommen håndsrækning til mellemlederen

tekst Birgitte Barkholt, tidl. kommunikationschef i Københavns Kommune
03.08.2020 kl. 11.00

Mellemrummet. Det er som regel et ret lille rum med mange faldgruber og prygelknaber, og hvor der jævnligt falder brænde ned. Rummet ligger klemt inde mellem det strategisk-politiske rum og medarbejdernes opholdsstue – og lige der – i mellemrummet – bor mellemlederne.

De er ofte karikerede typer. Bare tænk på ”DJØF med løgn”, tegneserie-striben Dilbert eller på kontor-tv-serien ”The Office”. Her har chefen umådeligt høje tanker om sig selv, men bestiller stort set ikke andet end at rende forvirret rundt og jokke i spinaten.  Der hvor jeg kommer fra, vil man sige, at mellemledere står godt for øretæver, og de skal da også høre for meget. ”Overflødige”, lød det fx under coronakrisen, men mellemlederne er her altså endnu, og ledelsesrådgiver Dorte Cohr Lützen giver dem i en ny bog en kærkommen håndsrækning.

Mellemlederne er kittet

Hun kalder mellemlederne et bindeled, som har afgørende betydning for arbejdspladsens klima og effektivitet. De er kittet, som får organisationen til at hænge sammen, og dermed bliver de til det, som alle taler om, og gerne vil have mere af. De er sammenhængskraft. De er rollemodeller, meningsdannere og kulturbærere. De er organisationens færdselspoliti, som til daglig står og vinker medarbejderne i den rigtige retning og trækker alle dem til side, som enten skal have en hjælpende hånd eller en formaning.

Lützen har et godt øje for de udfordringer, det giver at arbejde i et mellemrum mellem den strategiske ledelse og den enkelte medarbejder. Hun behandler 10 særdeles relevante dilemmaer som de fleste mellemledere bakser med, og hun beskriver dem med stor indsigt og med cases fra livet på arbejdspladserne. Efter hvert dilemma er der præcise opsummeringer og eksempler og øvelser, hvis dem der er sulter efter mere. Hun trækker bogen igennem på relevant litteratur og forskning, uden at det bliver anmassende eller name-droppende.

Hjælp til at komme op i meta

Jeg vil vove at påstå, at alle, der står i det svære mellemrum – fx projektledere, koordinatorer, teamchefer, afdelingsledere – kan hente god inspiration og med bogen få hjælp til at løfte sin egen praksis op i et metaperspektiv. Det er et godt sted at være, hvis man vil blive klogere og bedre til sit arbejde.

Der er skrevet ufatteligt mange bøger om ledelse. Der er meget litteratur, hvor topledere fortæller om deres innovationsstrategier eller ledelsestaktik, men mellemleder-tjansen er noget mere underbelyst i faglitteraturen, og derfor falder Lützens bog på et ret tørt sted. Der er selvfølgelig overlap og universelle greb indenfor ledelse, men Lützen formår at koge det ned, så det i denne bog er mellemledernes helt egne dilemmaer, der ligger tilbage på bunden i gryden. Hun skriver fx klogt om at finde balancen mellem at gøre det, man bliver bedt om, og det man selv synes giver værdi og kan stå inde for.

Bogen er en gave til alle, der gerne vil have styr på mellemrummet og som gerne vil blive bedre til at filtrere, bygge bro og lede. Mellemrummet kan være et svært rum at navigere i, men det kan altså også være en absolut fryd, når det lykkes at bringe sit teams kompetencer i spil ind i det strategiske rum, så de bliver en del af løsninger, og når man bidrager til, at et arbejdsfællesskab får luft under vingerne og folder sig ud til gavn for organisationen, ja, så er mellemrummet et rigtig fedt sted at opholde sig, og så kan alle vittighederne om mellemledere bare komme an.

Dorte Cohr Lützen: Mellemlederens dilemmaer. 198 sider. Gyldendal Business. Er udkommet.