Det banale og den sunde fornuft er lederens gode ven

tekst Birgitte Barkholt, tidl. kommunikationschef i Københavns Kommune
01.04.2020 kl. 09.00

Sundhedsstyrelsens direktør, Søren Brostrøm, er på forsiden af Se & Hør i denne uge. Hvem havde troet det for en måned siden? Hvem havde nogensinde troet, at en offentlig topleder ville ende på forsiden af et sladderblad? For noget godt vel og mærke. Det er nye tider.

Hvis en offentlig leder endelig havner på forsiden af aviser og blade, vil det typisk være fordi, vedkommende har skidt i nælderne eller er blevet castet i rollen som skurk i en given sag. Måske bærer coronavirussen andet end død og ængstelse med sig. Den brede befolkning har via de talrige pressemøder fået et lille kig ind i det maskinrum, hvor man håndterer krisen og måske har befolkningen fået øjnene op for, at en stor del af det at have en velfungerende, effektiv og proaktiv offentlig sektor handler om at have en gode leder, som kan lægge og følge en strategi – og kommunikere den på en måde, så det skaber følgeskab.

Lektor ved Aalborg Universitet, Jens Holmgren, og chefkonsulent i COK, Christina Nüssler, har skrevet en ny lærebog om strategisk ledelse for offentlige ledere. Præmissen er, at strategi er relevant for offentlige ledere på alle niveauer, og bogen guider lydefrit læseren igennem udvalgte metoder og tilgange til, hvordan man kan forstå og arbejde med strategi.

Bogen bliver rigtig interessant i de sidste kapitler, hvor otte forskellige offentlige ledere fortæller, hvordan de forholder sig til strategiarbejdet. Her kommer tilgange og metoder til live og via lederne får man fornemmelsen af det, som det hele handler om: mennesker. Og hvordan man som leder i praksis kan oversætte og omsætte visioner og strategiske målsætninger, som ikke altid er lige til at gå til.

Hvis jeg skulle læse bogen igen, ville jeg begynde med del tre, cirka midtvejs i bogen. Her bliver vi introduceret til de otte ledere, som deler generøst ud af deres overvejelser og erfaringer. Ledernes refleksioner er omdrejningspunkt i kapitel 7-10 og det er bøffen i bogen. Begynd her – og så kan man altid nippe lidt til gemüsen og tilbehøret, hvis man er sulten efter mere.

Det er inspirerende at læse om, hvordan de otte ledere har tacklet udfordringer og får deres strategiske rammer til at stå skarpt, og det slår mig, hvor gode venner det banale og den sunde fornuft kan være. Dem skal man omfavne og holde sig tæt til i ledergerningen. Men selvfølgelig skal man også have en værktøjskasse, hvorfra man kan hente metoder og modeller, som man kan bruge i arbejdet. Som forfatterne skriver, så er god strategisk ledelse både et håndværk og en kunst. Et håndværk, fordi man styrker sine evner som strategisk leder gennem en reflekteret praksis, hvor man har tænkt over det, man gør og siger, og ved, hvorfor man gør det og har en ide om, hvad det skal føre til. Og kunst fordi ledelse altid er et samspil, det sker i en kontekst, hvor man balancerer hensyn og hvor lydhørhed og fornemmelser for andre og for situationen er nødvendig for at kunne komme nogen vegne.

Søren Brostrøm leverer i denne mærkelige coronatid i samspil med andre ledere en præstation på den store scene, som indeholder både kunst og solidt håndværk – og her ved slutningen af første akt, kan man ikke andet end at bøje sig for den høje faglighed, som leveres troværdigt og med et personligt overskud og sans for præcis kommunikation, som også inkluderer, at man tager sine fejl på sig. Og foreløbig er det altså belønnet med følgeskab fra befolkningen – og en forside på Se og Hør.

Strategisk ledelse for offentlige ledere - Tilgange, værktøjer og dilemmaer i strategiarbejdet. Jens Holmgren og Christina Nüssler. 240 sider. Er udkommet på Gad.