Den lille røde for kommunikationsfolk

tekst Birgitte Barkholt, tidl. kommunikationschef i Københavns Kommune
10.06.2020 kl. 09.00

”En rose til en rose”, sagde en lille purk fra 0.C og bukkede ærbødigt, da statsministeren i anledning af genåbningen af landets skoler besøgte en skole i baglandet – og så var Fanden løs i Laksegade.

Sagen er, at optrinnet på skolen lignede et stramt koreograferet indslag under kulturrevolutionen. Børnene stod på rad og række med den lovlydige meters afstand og viftede med flag, mens de i kor messede ”Danmarks bedste statsminister”. Og da optrinnet blev vist i nationalt tv, var meningsdannere i Twitter-Danmark ikke sene til at komme i omdrejninger, danskerne på Facebook fulgte trop, og herefter rullede sagen som en snebold i tøsne.

Hvis man vil forstå, hvordan episoden med den store leder kan få så godt et liv på tværs af medier og platforme, så skal man læse den lille nye, røde grundbog, som selvstændig digital rådgiver, Benjamin Rud Elberth, netop har udgivet. Den er obligatorisk læsning for alle kommunikationsfolk og organisationer, som gerne vil fyre op under samtaler, som bringer organisationen tættere på dens mål.

I et fragmenteret mediebillede med et virvar af medier og platforme kan det være vanskeligt at bevare overblikket over greb og muligheder for at få forskellige formater og kommunikationsindhold til at spille sammen, men den lille røde gør det for dig.

Bogen sammenfatter, hvordan klassiske kommunikationsdiscipliner, som fx debatindlægget i avisen, pressemeddelelsen, tv-interviewet eller indlægget på konferencen, får et bredere vingefang når man bygger en social og digital overbygning på. En af pointerne er netop, at de klassiske discipliner i dag skal understøttes med de bedste greb fra sociale og digitale medier for at lykkes.

Der er ikke én rigtig måde at sammensætte medier, discipliner, formater og platforme, men det er helt forkert ikke at gøre det, og kommunikatørens klaviatur bliver hele tiden udvidet. I dag er det nødvendigt at kunne spille på mange tangenter, hvis man vil være noget ved musikken, og bogen giver en række gode eksempler på, hvordan man får samspillet til at blive til sød musik.

En anden pointe er, at en given målgruppe i dag ikke bare skal få øje på dit budskab, men interagere med det. Målgruppen skal helst røre ved dit indhold – det vil sige at modtagerne skal motiveres til at dele, kommentarer eller like – og dermed skubbe det videre, så det kommer i evige svingninger. Læs i den lille røde, og se hvordan du får det til at ske.

Under kulturrevolutionen var der ikke kun et krav om, at skolebørn skulle læse den lille røde. Det var et uofficielt krav, at enhver kineser skulle eje og citere fra bogen – og hvis det glippede, så vankede arbejdslejren. Så galt går det næppe for kommunikatører, som ikke forholder sig til den nye, lille røde grundbog for organisationer og deres kommunikationsfolk, men vi kan som den lille dreng fra 0.C godt bukke og sige tak for bogen.

Benjamin Rud Elberth: Fra modtager til medtager. 412 sider. Trykværket. Er udkommet.