89 billeder der giver håb

18.09.2019 kl. 10.00

Midt i truslerne fra Brexit, Trump og en tiltagende nationalisme i Europa har Berlingskes Tysklands- og Europakorrespondent Lykke Friis skrevet en bog om håbets Europa. Anledningen er 30 året for Murens fald d. 9. november i år. Det er hun sluppet usædvanlig godt fra.

Læseren tages med på en rejse i Europas nyere historie. Der tages afsæt i 89 billeder, der alle fortæller sin historie om efterkrigstidens Europa og som samlet set skaber en gribende og smuk mosaik. Fortællingerne serveres med en lethed og elegance.

De 89 billeder præsenteres hver især med en lille historie. F.eks. billedet af en ung, mager og langhåret Viktor Orban, der i sommeren 1989 taler ved genbegravelsen af helten fra 1956 Imre Nagy på Heltenes plads i Budapest. Ungarn var det første østland, der brød muren til Vesten, ved at klippe huller i hegnet til Østrig i sommeren 1989. Hvordan han har udviklet sig senere ved vi alt for godt, og Friis har derfor også valgt et senere billede af samme Orban fra 2015, hvor han besigtiger det ungarske grænsehegn mod Serbien, sammen med den populistiske italienske politiker fra LEGA, Matteo Salvini.

Eller billedet af berlinerbørn, der vinker til de lavtflyvende amerikanske ”Rosinenbomber” under den russiske blokade af Vestberlin i 1948-49. De gav berlinerne håb og mad, men blev også det første konkrete eksempel på spændingsniveauet under den kolde krig. Dette billede bliver fulgt op af billeder af glade berlinere på Muren ved Brandenburger Tor nytårsnat 1989 og billedet af en anden frihedshelt Lech Walesa, foran Lenin-værftet i Gdansk, helt tilbage i 1981.

Billedsiden og historierne føres op til vor tid. Friis har blandt andet valgt det rørende billede af en dansk politibetjent, der leger med en lille syrisk pige på motorvejen ved Padborg, som en illustration af strømmen af flygtninge og migranter, der i 2015 kom til Europa og hvor Merkels Tyskland alene tog imod 1 mio., med Merkels gribende, men også lidt overmodige ord: ”Wir schaffen das”. Det har senere givet Merkel og hendes regering store politiske problemer med det højre-nationale parti AFD.

Bogen har forord af kyndige Uffe Ellemann-Jensen, der med sit blik som Danmarks udenrigsminister gennem mere end 10 år fortæller sin personlige historie om Murens fald.

Jeg har tidligere kritiseret nogle af Lykke Friis udgivelser, men her må jeg bøje mig. En bog der kan anbefales til alle, der søger lidt politisk lys i en tid med mange mørke skygger i Europa. Kan også anbefales som lærebog, f.eks. i gymnasiet.

Håbets Europa i 89 billeder, Lykke Friis, forord af Uffe Ellemann-Jensen, 272 sider, Gads forlag.