Demokratiets salt Tom Ekeroth blogger om mennesker og medier

Omdømmet har det fint

Af Tom Ekeroth, onsdag den 8. juni 2016 kl. 08.00

Hverken smykkelov eller asylstramninger har skadet Danmarks brand i udlandet. Det er konklusionen i en undersøgelse foretaget af medieanalysevirksomheden Infomedia, der har målt Danmarks omdømme i USA, Storbritannien, Sverige og Norge. Det skrev Politiken i begyndelsen af ugen.

Faktisk svarede 11 procent i rundspørgen at de havde fået et bedre indtryk af Danmark de seneste seks måneder, mens kun syv procent har fået et dårligere indtryk. Så vi behøver ikke at frygte, at udlændinge ikke længere kommer og spiser på Noma, cykler mærkeligt rundt på vores cykelstier, for slet ikke at tale om offentlige smadringer af Wegner-møbler. Omdømmet har det fint. 

Men en af de bekymrede, CBS-lektor og ph.d. i nationers branding Mads Mordhorst, mener dog ifølge Politiken stadig, at vi skal være bekymrede. Han siger:

”Min pointe er og har været, at vi nu kan se, at der er begyndt at komme en alternativ fortælling, der sætter et mere kritisk fokus på Danmark. Problemet er, at journalister og medier nu vil se ekstra godt efter kritiske historier, hvilket kan være en trussel mod vores image på sigt”. 

Hvis vi forestiller os, at en artikel om Danmark i New York Times sætter en landsdækkende amerikansk diskussion i gang, som varer i flere dage, så er vi en anelse ude af proportion. New York Times har et digitalt oplag på 896.352 og et papiroplag på cirka 700.000. Ganske imponerende sammenlignet med danske medier, men det er ikke landsdækkende, lige så lidt som Politiken er det. De fleste amerikanere forbinder vist nok mest ordet ”danish” med wienerbrød.

Spørgsmålet er også i hvor høj grad turister, forbrugere og investorer lader sig påvirke af et lands omdømme? Gør vi det selv? 

Næh, vi rejser til og investerer i lande, der har dødsstraf og blakkede forhold til menneskerettigheder, og varernes veje er uransagelige for de fleste forbrugere. 

Bortset fra boykot af sydafrikanske varer og en kort nedgang i salget af fransk vin, kan jeg ikke huske, at andres landes omdømme har betydet noget større for forbruget. 

Selv under den mest massive modstand mod USA under vietnamkrigen stoppede vi ikke med at drikke Coca Cola og gå i Levis.

Så Danmarks omdømme har det fint, og det bør man vel være glad for, uanset hvad man så måtte mene om ”smykkeloven”.

Skriv en kommentar
Svar på dette indlæg: Omdømmet har det fint Felter med * skal udfyldes
 
Tom Ekeroth

Tom Ekeroth

Journalist & kommentator

Tom blogger om politik i al almindelighed og kommunalpolitik i særdeleshed

Skriv hvad du søger