Demokratiets salt Tom Ekeroth blogger om mennesker og medier

En kinamands chance?

Af Tom Ekeroth, mandag den 13. maj 2013 kl. 09.30

Findes der ikke andre end professor Niels Egelund, der kan udtale sig velovervejet kritisk om folkeskolen? I hvert fald har han let spil i DR’s serie om en dansk niendeklasses konkurrence mod en tilsvarende kinesisk. Det har været godt tv, fordi det er debatskabende, men ikke helt hyggeligt at se på.

Matematisk og fysik havde man en fornemmelse af, at vi kunne tabe. Og det gjorde vi så. Men kreativitet og sociale færdigheder? Det gik så heller ikke så godt for det danske hold. Og det var ellers her, vi troede, at hjemmebanen var sikker.

Nu er fjernsyn jo aldrig hele sandheden. Den kinesiske skole er ganske vist en almindelig heldagsskole i Harbin, som er en by på tæt ved ti millioner mennesker. Hvordan ser det ud i den kinesiske udkant for eksempel?

Men forbeholdene hjælper ikke, den danske folkeskole er som Egelund siger ”en kærlig skole”, men konkurrencedygtig er ikke det billede, man får. De danske skoleelever ved mere om sex og måske taler de en anelse bedre engelsk, men kan kineserne ikke være ligeglade med det? Behøver de efterhånden at kunne engelsk, skulle vi ikke snarest skynde os at lære kinesisk?

Det er jo ikke fordi, vi ikke har vidst nogle af disse ting, men måske kan kappestriden ryste os i den selvforståelse, som stadig gør, at vi ser os selv som verdens bedste designere af alt muligt, der bare sender ideerne østpå, lykkeligt befriet for den fysiske del af processen. Hvis vi vågner op i stedet for at drømme videre, har vi måske alligevel en kinamands chance.

Skriv en kommentar
Svar på dette indlæg: En kinamands chance? Felter med * skal udfyldes
 

Klasserne er usammenlignelige

Af:Niels Chr. Sauer, DLF - Den17.05.2013 kl. 17:16Anmeld kommentar

Den kinesiske klasse svarer til en dansk klasse på en elitelinje. Eleverne har været igennem en test efterfulgt af en optagelsessamtale, der har skullet sikre, at de var 'uddannelsesparate'. Man forsikrer ganske vist, at der ikke er tale om decideret frasortering, men det er jo heller ikke nødvendigt, hvis de svageste elever bare holder sig væk af sig selv. Havde man fjernet 'bunden' af den danske klassen, var konkurrencen faldet ud til danskernes fordel eller i det mindste end uafgjort.

Det ændrer imidlertid ikke ved, at vi har et problem med omgangsformen i vores folkeskole. Holme skoles 9.z var efter dansk målestok tilmed en fredelig og velopdragen klasse. Det holder ikke! Hvis vi ikke får gjort noget alvorligt ved det problem, bliver det enhedsskolens død.

Tom Ekeroth

Tom Ekeroth

Journalist & kommentator

Tom blogger om politik i al almindelighed og kommunalpolitik i særdeleshed

Skriv hvad du søger