Demokratiets salt Tom Ekeroth blogger om mennesker og medier

Brokkernes bro

Af Tom Ekeroth, mandag den 19. januar 2015 kl. 08.00

På Christianshavn har vi fået to nye broer. Jeg er glad for dem, men det vender jeg lige tilbage til.

Broerne repræsenterer mindst tre politiske dilemmaer:

1. Hvor meget skal man lytte borgernes protester?

Christianshavn er befolket af Danmarks mest konservative venstreorienterede. En landsby, hvor vi ikke vil forandringer. Broerne affødte massive protester. Jeg skal ærligt indrømme, at jeg også var imod. Vi var sikre på, at alle både med mast ville være udelukket fra kanalerne (ganske vist ville en del af dem, der har hjemme i kanalen  skulle trækkes ud af mudderet, hvis de skulle sejle, men alligevel).

Broerne kan lukkes op, men det ville de sikkert ikke blive. Brokkeriet er ikke helt forbi. I det lokale netmedie Christianshavneren gjorde en skribent triumferende opmærksom på, at under stormen havde havnerundfartens både ikke kunne sejle under broen. At der andre steder i landet var masser af færgeaflysninger, det tager vi ikke så tungt. Masser af cyklende og gående viser, at der var behov for broerne. Og tro mig – vi bliver glade for dem.

2. Gaver er godt, men…

Broerne er delvis finansieret af Mærsk. Og det er jo godt. Man kunne have valgt en anden linjeføring, men det var giveren imod. Broen giver en masse muligheder, men en del af dens formål er at gøre det lettere at komme til den anden store gave fra Mærsk, Operaen.

Som netop har rundet ti år med et trist fald i besøgstallet. Det er der flere forklaringer på, men i den korte version: Bygningen er fantastisk, men der er ikke rigtig råd til at bruge den. Dens egen chef har kaldt den ”en Rolls Royce med fem liter benzin”.

3. Hvor længe skal enkeltinteresser kunne trække en proces i langdrag?

Visionen om at gøre København til verdens bedste cykelby er fantastisk. Navnlig den ene af broerne spiller en stor rolle som forbindelsesled til supercykelstierne, blandt andet den, der krydser Christiania. Den har været rigtig længe undervejs, fordi der var et brændeskur, der stod i vejen (og så røg der lige en gravemaskine etc., etc. ).

Argumenterne mod forbindelsen har været mange, blandt andet at Christiania ikke kunne rumme den voldsomme (cykel)trafik. Under alle omstændigheder er der gået laaaaaaaaaaaang tid. Men nu bliver cykelstien realiseret (måske).

Skriv en kommentar
Svar på dette indlæg: Brokkernes bro Felter med * skal udfyldes
 
Tom Ekeroth

Tom Ekeroth

Journalist & kommentator

Tom blogger om politik i al almindelighed og kommunalpolitik i særdeleshed

Skriv hvad du søger