Modtagerorienteret offentlig kommunikation Pia Thomsen blogger om skriftlig kommunikation og digitalisering

Skab tryghed på Facebook

Af Pia Thomsen, tirsdag den 26. august 2014 kl. 08.00

Med skolereformen er mange folkeskoler kommet på prøve, når det gælder kommunikationen udadtil, især overfor forældrene. Midt i de strukturelle og praktiske forandringer og nye procedurer, ledelsen skal håndtere, står skolerne overfor forældre, der fra sidelinjen har 117 spørgsmål om hvordan, hvorfor og hvornår eleverne skal spise, lære tysk, gå i lektiecafé, holde fri og meget, meget andet. Det er lige nu, det giver ekstra god mening for landets folkeskoler at kommunikere klart og tydeligt til forældrene, så de føler sig informerede og i trygge hænder. 

Skolerne kan skabe tryghed gennem mere åben kommunikation om, hvordan reformen bliver grebet an på den enkelte skole. Mens især nyhedsredaktionerne på TV stadig er optaget af konfrontationer på det politiske plan (Christine Antorini, Niels Egelund og Anders Bondo) har vi hårdt brug for, at folkeskolerne selv tager mikrofonen i hånden. Jo, der har da været spæde pip. I radioen har vi hørt enkelte indslag med skoleledere, der konkret fortæller, hvordan de arbejder med reformen. Hvor befriende at høre om, hvordan det egentlig går, deres tanker bag og måden man vil arbejde med tingene på. 

Forældre, elever og de nye samarbejdspartnere (fx fritidsklubber og foreninger) har brug for indblik i hvorfor og hvordan, fx: Hvordan har den enkelte skole arbejdet med nye undervisningsplaner? Hvad betyder understøttende undervisning på vores skole? Hvordan skal lektie-caféen foregå? Og er krop og bevægelse i middagspausen det samme som idræt? Der er mange, mange spørgsmål fra omverdenen.   

Det er svar, som kun folkeskolerne selv har, der skal frem i lyset. Kun skoleledelsen kan vise forældre og omverden, at eleverne lærer noget. At de trives, og at skolerne gør alt, hvad de kan for at sikre, at eleverne lærer mest muligt. 

I en hverdag, hvor forældre er travlt optagede af alt muligt andet, giver det god mening at servere nyheder om skolereformens udvikling dér, hvor forældrene er i forvejen –  på Facebook. Facebook er stadig det medie, hvor flest danskere har en profil (mere end 3 millioner danskere på tværs af generationer og sociale relationer). Og jo, Facebook har udviklet sig over årene. Der er stadig opdateringer om lækre kager, men platformen rummer også nyhedsinformationer, kampagner og debatstof fra landets største virksomheder, fra politikere og mange andre. 

Samtidig er det blevet muligt at opdele folk i grupper, så man nemmere selv kan styre, hvem der skal modtage dét, man lægger ud – ligesom brugerne (læs: lærerene) i stigende grad kan beskytte sig selv, fx ved at sørge for at man ikke er offentligt tagget i et billede uden selv at have godkendt det. 

Facebook giver mening for folkeskolens forældre. Skoledelsen kan:

  • kontinuerligt informere om både det praktiske og historierne fra skolens dagligdag på en levende og jordnær måde, dvs. ved korte tekster, fotos og små film  
  • yde en ekstra service til forældrene udover forældre-intra (som stadig skal køre sideløbende).
  • skabe en mere åben kommunikation med omverdenen
  • løfte interaktionen og fællesskabet omkring skolen og alle aktiviteterne.
Skriv en kommentar
Svar på dette indlæg: Skab tryghed på Facebook Felter med * skal udfyldes
 

Skriv hvad du søger