Modtagerorienteret offentlig kommunikation Pia Thomsen blogger om skriftlig kommunikation og digitalisering

Op på beatet med det digitale niveau i folkeskolen

Af Pia Thomsen, tirsdag den 5. maj 2015 kl. 08.00

For alle offentlige organisationer ruller digitaliseringsbølgerne derudaf. Naturligvis. Vi kan spare rigtig mange penge – og bruge dem andre steder – hvis borgere og virksomheder fx kan bruge selvbetjeningsløsningerne. 

På skoleområdet er forældre og elever ikke forvænt med det sidste nye, når det gælder online kommunikation, tværtimod. I de sidste 7-8 år år har tusindvis af forældre fx dagligt kigget på menu’er på størrelse med gajol-lakridser – ret svære at læse, ikke mindst på en telefon.

Skolesekretærer landet rundt har brugt timer på at bakse med at lægge fotos ind på hjemmesiden. At oprette en tabel med navne og numre på hjemmesiden, Skoleporten, der bare ser rimelig pæn ud, skal der lægges meget ihærdighed i. Sådan er man blevet vant til, at det bare er i Skolelandet, hvor én leverandør sørger for varen.  

Ved en konference i sidste uge om det nye Brugerportalsinitiativ kom det frem, at KL går efter, at samme model som i dag skal fortsætte: KL anbefaler kommunerne, at de bakker op om, at én leverandør også i fremtiden skal varetage den såkaldte samarbejdsplatform for landets 1308 folkeskoler. Det handler om hele det univers, forældre, personale og elever møder og bruger, uanset som man bor i Hjørring eller i Ringsted, dvs. fra skolernes eksterne hjemmeside til intra.

Læringsplatformen er den anden del af Brugerportalsinitiativet. Her vurderer KL, at kommuner og skoler arbejder meget forskelligt med pædagogikker, læringsstile osv., ligesom mange nye digitale læringsplatforme er under udvikling. Derfor vil det give bedst mening, at kommuner og skoler selv kan vælge platformen. Dét giver SÅ god mening.

Det er først og fremmest vigtigt, at der overhovedet kommer en bølgebryder i gang på den digitale front på skoleområdet. Mens verden uden for folkeskolen er eksploderet rent digtalt med sociale medier, deling af viden, film, fotos og oplevelser, mobilepay osv. har folkeskolen sovet i timen de sidste mange år på den digitale front overfor deres kernekunder, elever og forældre.

Derfor er det med glæde, jeg hører KL tale om en samarbejdsplatform, hvor man rydder op i den rigide forestilling om ét elev-univers, ét forældreunivers og ét personaleunivers. Elev, forældre og lærere arbejder jo sammen. Forældre fx skal kunne komme tættere på barnets faglige og sociale skridt online. Stor ros for det. Men det er værd at spørge, om det er godt for skolerne, at én udbyder – igen – sætter sig på markedet? 

Den digitale udviklingsmotor kører hurtigt. For blot 8 måneder siden var det OK, hvis en hjemmeside ikke kunne læses på mobil. I dag er det no go. For ca. 10 måneder siden brugte få folkeskoler Facebook som kanal til at få de positive historier fra skolen ud i omdrejninger. I dag er der flere og flere. 

Den hurtige udvikling online gør, at det kan virke urealistisk, at én udbyder kan nå et højt og tidssvarende digitalt niveau, der løfter skolen ind i den digitale tid både på hjemmeside og intra-niveau. Når – eller hvis – KL i 2017-18 sætter skibet i søen, er der stor risiko for, at dele af det, er håbløst forældet. 

KL’s hovedargumentet – og hold nu fast – var, at mødet med det samme interface er bedst, da mange forældre er skilt og bor i forskellige kommuner. En kritisk stemme på konferencen sagde: ”Vi kører ikke alle sammen Ford, men vi kan godt køre bil.” KL vurderer også, at det er en mere økonomisk løsning. 

Ambitionsniveauet synes endnu ikke at ligge højt. Selv ikke i et miljø, hvor den vigtigste målgruppe, nemlig eleverne, er spydspids i den digitale udvikling. 

Forslaget kommer i høring hos kommunerne den 12. maj.

Skriv en kommentar
Svar på dette indlæg: Op på beatet med det digitale niveau i folkeskolen Felter med * skal udfyldes
 

Skriv hvad du søger